על חיבוק ומגע אנושי

כולנו מוצפים באמצעי תקשורת מתוחכמים. אנחנו משתמשים בסמרטפונים, טאבלטים, מחשבים ואפליקציות, מתפעלים רשתות חברתיות, מעלים תמונות ונותנים ומקבלים לייקים, צופים בסרטים,בחדשות, בריאלטי, גולשים באתרי אינטרנט ובלוגים ועדיין לחלקנו משהוא בעולם הדיגיטלי  הזה חסר. משהוא בסיסי, המושרש בנו מינקות ועד זקנה והכוונה לחום ולמגע האנושי והחיבוק כאחד ממאפייניו  המרכזיים.

חשיבותו ונחיצותו של החיבוק [והמגע האנושי הפיזי בכלל ] כאפקט מרפא ומשקם הוכחה במחקרים. החיבוק בא לידי ביטוי גם במישור הרגשי וגם במישור הגופני. החיבוק הנכון [הרחבה בהמשך] עוזר לנו להרגיש טוב יותר, הוא משרה רוגע, הוא מפחית מתח וחרדה,הוא מפחית לחץ דם,הוא מסייע לעמידות הגוף על ידי חיזוק מערכת החיסון ובקיצור  החיבוק הנכון ובתנאים הנכונים, עושה לנו רק טוב.

קיימים כמה סוגים של חיבוקים. כל החיבוקים שהינם בעלי ערך כאמור לעיל, נעשים בהסכמה ויכולים להיות מתוך האפשרויות הבאות:

א. חיבוק של אהבה. [ללא  שום קונוטציה מינית]

ב. חיבוק שמטרתו הענקת חום אנושי לאדם שבמצוקה.

ג. חיבוק שמטרתו תמיכה והזדהות.

ד. חיבוק כחלק מקיום יחסים אינטימיים.

[מאמר זה אינו מתמקד  בתחום זה, למרות החשיבות הברורה והמוכחת של מערכת יחסים אינטימית ואוהבת, לגוף ולנפש של בני הזוג]

לאחר כ-20 שניות מהתחלת החיבוק, הגוף מפריש אוקסיטוצין. זהו הורמון שמזוהה בעיקר עם הלידה ובמגע בין האם ותינוקה, אך כאמור גם בעת חיבוק ואפילו בעת ביצוע עיסוי רפואי הוא מופרש, מתגבר בגוף ומספק נינוחות, רוגע ותחושה טובה.

במקביל להגברת הפרשת  האוקסיטוצין,  בעת חיבוק או מגע גופני [אפילו בעת אחיזת היד] נמצא שרמת ההורמונים המזוהים עם לחץ ומתח נפשי  בגוף, [קורטיזול ונוראדרנלין] יורדת.

ידועים מקרים של ילדים שסופק כל מחסורם מבחינת קורת גג, מזון בריא, תנאים סביבתיים ועוד אבל בהיעדר החיבוק והמגע האנושי  הילד לא יתפתח כיאות וירבה לחלות. למעשה אותו הדין עם אדם מבוגר.

לפני שנים, נעשה ניסוי בארנבות אשר הולעטו בכולסטרול כדי לעקוב אחרי  כלי הדם ומצבם הגופני. [מה חשבתם שיקרה להם…שיזכו לחיים ארוכים…] הארנבות שהיו בשורה העליונה של הכלובים ומדי פעם קיבלו לטיפות מעוזרות המחקר\הניסויי, הגיבו משמעותית פחות לחומרה ושרדו יותר משאר הארנבות שלא זכו לליטופים.

בהקשר לנושא,  חשוב להזכיר שקיימות עמותות,  כמו עמותת חיבוק ראשון ומתנדבים [בעיקר מתנדבות]  בבתי חולים שעושים עבודה נהדרת ומעניקים חיבוק חם\ ליטוף ובכלל מגע אנושי מתחשב, לתינוקות שננטשו, או לכאלה שהוריהם\משפחתם לא מסוגלים\רוצים לתת להם את הקשר והמגע האנושי. אין שום ספק כי בכך הם מחזקים את התינוקות ומשפרים את מצבם הנפשי והגופני.

כאשר הילדים גדלים וחוצים את גיל ההתבגרות [הכוונה במשפחות נורמטיביות] מופחת המגע  [לרבות החבוקים] שהם מקבלים מהוריהם ובחלק מהמשפחות ההפחתה היא דרסטית.

במחקרים שפורסמו נמצא קשר מובהק בין חסך בחיבה גופנית אצל ילדים לבין התנהגות אלימה בבגרותם.

בקצה השני של הסקאלה, אצל הקשישים ובעיקר אצל קשישים בודדים, הפחתת המגע עד כדי מניעה, מביאה להגברת תחושת הבדידות והניכור על השלכותיה השליליות.

עם כל האמור לעיל,  מודגש כי כל מגע  [לרבות חיבוק] שאינו בהסכמה, או נעשה תוך כדי ניצול חולשות, או שימוש באמצעים לא הולמים, או מתוך כפיה, או מתוך יחסי כח והטלת מרות או מכל סיבה שלילית אחרת, הינו פסול לחלוטין ואסור בתכלית האיסור.

לעניות דעתי, גם האופנה של חיבוק אנשים אקראיים ברחוב שכנראה מונעת מסיבות טהורות וטובות, אינה נותנת פתרון ותוצאותיה שליליות, כי היא יכולה לפגוע באנשים מסוימים.

אז מה היה לנו פה?  יותר מדי אנשים בעולם הדי מנוכר המקיף אותנו, חשים בחסרונו של החיבוק והמגע האנושי למרות חשיבותו המוכחת . המשאב הזה של חיבוקים ואמפתיה לכאורה אינו נמצא במחסור, אך מצטברים יותר ויותר מחקרים ועדויות על חסרונו בפועל.

לאור זאת מומלץ :

1.לא לחסוך בחיבוקים וקשר מתמשך בין בני משפחה, חברים ובוודאי בני זוג.

2. ככל שהחיבוק המגע האנושי ארוך מ-20 שניות כן ייטב [ברור שאין לכפות הארכת חיבוק באופן מלאכותי]

3. לשלב עיסוי ארומתרפי או טיפול במגע מותאם אישית אחר. [אין הכוונה ליחסי מין בתשלום מחוץ לנישואין]

4. לטפח קשרי חברות  אמיתיים  [הכוללים אמפתיה במידת הצורך עם חבר\ה. על הקשר להיות מאוזן ככל האפשר ורצוי שלא להסתמך רק על אדם אחד]nude13