כל מה שחשוב לדעת על הממתק האולטימטיבי, השוקולד המריר.

בואו נתחיל מהסוף, מה שיכול להיות מועיל, בריא וכיפי עבורנו, אסור ויכול להיות קטלני לכלבים וחיות הבית שלנו, אז בתשומת לב מלאה, קבלו את השוקולד המריר.

להבהיר כי מאמר זה יעסוק ביתרונות השוקולד המריר בלבד ולא בשוקולד חלב, או הלבן שלטעמי, נזקם עולה על תועלתם.

שוקולד מריר לצרכי ההגדרה שלנו, הינו שוקולד עם 70% מוצקי קקאו ומעלה. [אחוז מוצקי הקקאו מצוין על גבי החפיסה וכו”כ תוכלו לוודא שהקקאו הינו הרכיב התזונתי הראשון ברשימת המרכיבים ולא הסוכר]

לאוהבי השוקולד המריר, ממתק זה הינו התגשמות החלומות, בסינרגיה בין טעם לבריאות.

אם הייתי צריך לבחור ולקחת רק ממתק אחד לאי בודד או לתקופת צנע, אין ספק שהבחירה הייתה נופלת על השוקולד המריר. ככל שאחוז מוצקי הקקאו גבוה יותר, כך השוקולד בריא יותר, אך במקביל הוא הופך למר הרבה יותר וכל אחד צריך למצוא לו את השוקולד המתאים לו ביותר, על הסקלה שבין 70% לכמעט 100% ושעדיין תגרום לו, הנאה מטעמו.

לא נרחיב כאן על מקום גידולי הקקאו, [רכיבו העיקרי של השוקולד, המורכב מחמאת קקאו ואבקת קקאו יבשה שהופרדו בתהליך הייצור] שתחילתם באזור האנדים והאמזונס, על התנאים הדרושים לגידולו [אקלים חם לח המלווה בגשם לעיתים], על תהליך הייצור [ הפרדת הפולים, תסיסה, ייבוש, קלייה והפקת קליפת הפולים מתוכנם] וגם על התהליך ההיסטורי [תחילתו אצל בני המאיה והאצטקים] וכיצד הפך ממשקה ששימש לרוצחים ועשירים בלבד, לממתק\מזון האהוב על מרבית בני האדם תוך שהקקאו כונה “משקה האלים” והשוקולד “מזון המלכים”.

נציין שהחל משנת 1995 וביוזמת צרפת, הוכרז כאות לחשיבותו, “יום השוקולד הבינלאומי” ב-11 ליולי. מעבר לכך ברחבי העולם, ניתן למצוא מוזיאונים לשוקולד ומאורגנים חגיגות ופסטיבלים, בהם הינו משמש כשחקן הראשי.

יש לא מעט מחקרים על יתרונותיו של השוקולד המריר. לצערנו חלקם נוקבים במספר קוביות [גודל שמשתנה עיצובית], בחפיסות שונות ולא בגרמים מדידים, עם זאת המחקרים נעשו על שוקולדים של חברות מסחריות ובאחד מהם מוזכר, שוקולד מזן אקוודור 75% של לינדט , כך שכל המצדדים באכילת שוקולד RAW במקום השוקולד המריר הרגיל, אין להם לעניות דעתי על מה להסתמך בפועל. עם זאת ככל שרכיבי השוקולד מעטים יותר [בדר”כ נכללים בו מעבר למוצקי הקקאו, סוכר, לציטין ולעיתים ונילין] והם מבוססים על הקקאו כמרכיב ראשון ועיקרי, כן ייטב.

כעת, לפן המעשי והמהותי של צריכת השוקולד המריר והשפעתו על בריאותינו.

השוקולד עשיר במגנזיום, סידן, אבץ ברזל ועוד, כמו כן וויטמיני 1,2,3 B וויטמיני A + E

השוקולד מוריד “כולסטרול רע” [וגם לחץ דם אם כי באופן זניח] ומעלה את “הכולסטרול הטוב” , כך על פי חוקרים מפנסילבניה , ארצות הברית.

בניגוד לממתקים אחרים, השוקולד האמור מכיל נוגדי חימצון רבים, מונע התרבות חיידקים בפה ושומר על בריאות השיניים והחניכיים [אומת במחקר יפני] ואולי לא ירחק היום, בו משחת שיניים שתמנע עששת ודלקת חניכיים, תהייה בטעם שוקולד.

השוקולד המריר, מטיב עם הפעילות המוחית והגופנית [ממריץ] ובחשיבות עליונה מסייע למניעת מחלות לב סרטן וכיב קיבה. בנוסף קיימים דיווחים על שיפור בכוח הגברא , מעבר לתחושת רוגע ונעימות המתפשטת בגוף, לאחר צריכתו.

פרופסור קרל קין מארה”ב , מציין כי השפעתו של השוקולד המריר דומה באספקט הרפואי לאספירין, רק ללא תופעות הלוואי הקשות שלו.

מאמרים רבים עוסקים ביתרונות השוקולד המריר, אך בשורה התחתונה מציינים שכדאי לצרוך קובייה או שתיים עקב אחוזי השומן הגבוהים שבו ובכן בואו נחזור לחלק מהמחקרים שפורסמו בנושא:

חוקרים אמריקאים בדקו מדגם של כ- 1800 איש, שאכלו במשך 15 שנה מעל 30 קוביות שוקולד מדי יום [שוב בקוביות ולא בגרמים, אולם בכל מקרה מדובר בכמות משמעותית] ומצאו שיפור משמעותי במערכות כלי הדם והלב של אותם אנשים.

חוקרים יפנים מצאו שאכילת 50 גרם שוקולד מריר [חצי חפיסה רגילה] , ביום מונעת התפתחות סרטן וכיב קיבה.

חוקרים איטלקים ויוונים מצאו שיפור בכושרם הגופני והפחתת כאבים אצל חולים שאכלו 40 גרם שוקולד מריר ליום.

מאידך, אין ספק שגם אכילת 10 גרם שוקולד כנ”ל ליום ואפילו פחות , עדיפה על הימנעות, אך על פניו, נראה שמושג אפקט טוב יותר, בהגברת הכמות.

אישית, אין לי בעיה בצריכת 30- 50 גרם ליום, אבל כל אחד שיבדוק מהי הכמות המתאימה עבורו עם זאת מודגש כי אכילת שוקולד מריר, איננה תחליף לצריכת מזון מגוון ואיכותי.

כמובן שיש להימנע מעליה במשקל , למרות שבבדיקות שנעשו נמצא, שהגברת הצריכה כשהייתה על חשבון דברי מתיקה אחרים, עשתה רק טוב לגוף ולמדדים הרפואיים.

למרות האמור עד כאן, יש להדגיש כי ישנם אנשים היכולים לגלות רגישות לאחד המרכיבים המוספים לשוקולד ועליהם כמובן להתנזר ממנו וכמו כן השוקולד גורם להשתנה מוגברת מעט ולסובלים מנוקטוריה, כדאי לשקול זאת בהתאמה אישית.

מעבר להסתייגויות האמורות, למרבית האנשים, השוקולד המריר כפי שהגדרנו, יעשה רק טוב ואתם מוזמנים לבדוק ובהדרגה את הנושא ולא, לצערי, אין לי שום קשר עסקי לתעשיית השוקולד.

תיהנו.