כתבת מיקס 8

הורדת המע"מ וקביעת מחיר מטרה לדיור לזוגות צעירים – תחילתו של השינוי המיוחל או מס שפתיים ועבודה בעיניים.

אני לא מתומכי מר יאיר לפיד, לא הצבעתי עבורו ולא טיפחתי ציפיות ממנו וממפלגתו. עם זאת האיש ידע לנצל היטב את הוואקום הציבורי ואת הרצון לשינויי. 19 מנדטים אינם באים ברגל והם מהווים הוכחה לתסכול הקיים ולכמיהת הדור הצעיר [ ואף המבוגר ] לסדר עדיפויות שונה לגבי יוקר המחיה בארץ, בדגש על שוק הדיור.

oldwoman

עד ליוזמתו בנושא הורדת המע"מ לדירות עד 1.6 מיליון שח לזוגות צעירים וזכאים , הסקרים נבאו למפלגתו ירידה חדה, עד כמעט התרסקות. האם יישום ההצעה לביטול המע"מ מהווה שינוי כיוון ? לדעתי, בהחלט . העובדה לפיה מספר לא מבוטל של כלכלנים אינם תומכים בהצעה, רק תעצים את האפקט ותעניק לו את התמיכה הציבורית, שהוא כל כך זקוק לה. לדעתי אי מימוש היוזמה והשארת שוק הדיור ברמת המחיר הנוכחית או גבוהה ממנו, תגרום למפלגתו להפוך למפלגה שולית בבחירות הבאות [שכנראה יוקדמו] ולהתפרצות המחאה החברתית כבר בקיץ הקרוב, מחאה שתלווה כנראה גם, בלא מעט אלימות והלוואי ואני טועה [בנושא האלימות].

גם נושא מחיר המטרה ייבדק לגופו, בהתאם להצהרת שר השיכון מר אורי אריאל, המחירים ירדו ב 20% . האם באמת כך יקרה או שהמחירים כמעט ויישארו על כנם, זאת נדע בעוד מספר חודשים ספורים. ברור לכולם כי גם הוזלה של 18-20% מרמת המחיר הנוכחית אינם מהווה את סיומו של המשבר, אבל היא בהחלט צעד מהותי בכיוון הנכון.

DSC_2184מ (Large)

צריך להבין כי הנתון של 160 משכורות חודשיות הנדרשות לקניית דירה ממוצעת, הוא הזוי מבחינת התאמתו למציאות .[ מדובר במשכורת שכולה מוקדשת לחסכון , כלומר זהו מדד כלכלי שבינו לבין אפשרות החיסכון המעשית של זוג צעיר, קיים פער עצום ] גם נתון של חסכון מצטבר של 80 משכורות חודשיות להשגת דירה אינו פשוט, אבל זהו היעד שצריך לחתור אליו.

באם התוכניות יקרמו עור וגידים, [דבר שנראה כעת פחות אוטופי] נהייה עדים לשינוי משמעותי, בהלך הרוח של הציבור הרחב . אך מה בדבר אותם זוגות צעירים, שמשכנו את עתידם לאחרונה וקנו דירה במחירים של היום. באם הממשלה תרצה להתחשב בהם [הסיכויים לכך קלושים ביותר], ניתן לתת להם זיכוי ממס עד הסכום שיקבע, כאשר זיכוי זה יתפרס על שנים, כדי שלא תיווצר הכבדה נוספת על התקציב.

שאלה נוספת היא מה יעשו אותם קבלנים בעלי הפרויקטים לבניה בטווח המחירים הנקוב, הרי ברור שעד שלא תיושם ההחלטה בפועל, או לחלופין עד שיתברר כי שוב עבדו על הציבור והתוכניות אינם שוות את הנייר עליו הן הודפסו, צפויים אתרי המכירות הספציפיים להיכנס להקפאה עמוקה.

אז זהו שלא. יכול לבוא מר קבלן ולומר: אני מזמין את כל הזכאים לחתום חוזים מותנים על הדירות, כולל תשלום מקדמה. במידה והיוזמה לביטול המע"מ הופכת לעובדה מוגמרת, אחרי שקיבלה את כל האישורים החוקיים, החוזה כולל לוח התשלומים שבו נכנס לתוקף. ובאם לצערנו היוזמה לא תצא לפועל, מוחזרת לכם המקדמה והחוזה בטל.

הרי אף אחד מאתנו אינו נביא ורק בעוד כחודשיים ניווכח בעובדות. האם "האסימון נפל" למקבלי ההחלטות והם ביצעו פניית פרסה לטובת מרבית האזרחים הנורמטיביים במדינה תוך שהם מפעילים פיקוח על המחירים והקבלנים, או שהם ממשיכים במדיניות התירוצים והברברת, כדי להמשיך וליהנות מעטיני השלטון כאילו הבעיה תתפוגג מעצמה [והיא לא…] והם מחוברים לנצח לעמדות השלטון [והם לא…].

sunset

ובמעבר חד מקורת גג למזון או לייתר דיוק על – מקסום הבריאות משימורי הטונה.

הישראלים בגדול אוהבים לאכול טונה, העניין הוא שמרביתנו צורכים את המוצר הפחות בריא. באופן כללי על הלגיטימיות של שימורים כחלק מינורי מתזונה בריאה, נכתוב כמה מילים בהמשך, אם כי הם אינם סותרים את הקביעה כי המזון בעולם אידאלי, צריך להיות כמה שיותר טבעי, טרי ובריא מבחינת הרכבו. אבל אנחנו חיים במציאות ובה עדיין שימורי טונה, הינם מזון לגיטימי, למרות הזיהום המתמשך באוקיינוסים וסכנת הכספית שעוברת מהדגה אלינו.

כמו כל מוצר, גם כאן יש הבדלי מחיר מרובים המגלמים בתוכם גם את איכות הנתחים, אבל אנחנו נתרכז בהבדלים הבריאותיים בין שימורי הטונה בשמן לבין אלו שבמים.

במחקר מ-2013 נמצא כי בשימורי טונה בשמן, אין כמעט את חומצת השומן הבריאה אומגה 3. בתזונה המערבית המודרנית גדל מאוד משקלה של חומצת השומן אומגה 6 למול אומגה 3 , דבר שעלול לגרום לתהליך דלקתי בגוף וזירוז מחלות קשות ומסכנות חיים .

כאמור בשימורי טונה בשמן [ שאיכותו לא נבדקה] אין כמעט אומגה 3 בדג עצמו [נסחפה לשמן] בעוד שבשימורי טונה במים , הטונה עצמה עשירה באומגה 3 ברמה גבוהה.

המסקנה ברורה: העדיפו שימורי טונה במים. [למהדרין קיימים שימורים בצנצנות זכוכית במחיר גבוה מאוד]. באם גם לכם יש בעיה עם הטעם, סחטו את המים מהמוצר, הוסיפו מעט שמן זית איכותי, מעט לימון ותבלינים עפ"י טעמכם ובתיאבון.

bufallo

וממזון לאופנה. על מיסוני – סיפורו של מותג מהעולם הישן.

הסיפור של משפחת מיסוני מעורר השראה והחודש כאשר הגיעו בהרכב משפחתי משולש [הנכדה הבוגרת, האם והסבתא המייסדת] לשבוע האופנה בתל אביב, התוועדנו לאנשים [היום בשונה מהעבר אלו בעיקר נשים] שמאחורי המותג.

תחילתו של הסיפור בתחילת שנות החמישים, זוג צעיר איטלקי ששם משפחתם הוא מיסוני, התחילו עסק זעיר בתחום האופנה, באמצעים מינימליים בחצר ביתם.

העסק שגדל והתרחב מאוד, זוכה להערכה מקצועית רבה ונחשב גם כיום לאחד ממותגי האופנה הנחשקים ביותר. בשונה מעסקי אופנה מפורסמים אחרים, מיסוני לא איבד את הד.נ.א. העסקי שלו, אשר בעיקרו מתבסס על שילוב של גיאומטריה וקוים זורמים, בצבעוניות מתחלפת ומובהקת .

היפה בסיפור הוא, כי הם סירבו לכל ניסיונות ההשתלטות והכסף הגדול [מאוד], שהוצע להם בעבור מכירת המותג. החברה נשארה בשליטת המשפחה, שהבהירה את סדר העדיפויות מבחינתה. רוצה לומר : שהיחסים הטובים והבין דוריים במשפחה, תוך שמירת הלכידות בתוכה, קודמים וחשובים הרבה יותר, מכל סכום כסף.

האמת , מותגי העל לסוגיהם , לא עושים עלי שום רושם, אבל הסיפור הזה באמת שונה, אז באם אתם יודעים על סייל רציני לסוודרים של מיסוני, תעדכנו גם אותי .

river

וכעת לחלקה הגדל והולך של הטכנולוגיה בחיינו, האם קיבלנו רק יתרונות, או שלצדם טמונה גם הסכנה.

הטכנולוגיה משדרגת את חיינו, אין ספק בכך, נזכיר מספר דוגמאות:

מערכת של טייס אוטומטי במטוס, תורמת לשיפור בטיחות הטיסה ומונעת את עייפות הטייסים.

מערכת של ניווט בכבישים חוסכת לנו זמן, מתח מיותר ומביאה אותנו בדיוק ליעדנו.

גם מערכת של GPS ימי משחררת אנשי צוות למנוחה, חוסכת בכוח אדם ומחשבת את המסלול הקצר ביותר.

רובוט רפואי אינו מושפע מרגשות ומסוגל לדייק ברמה שאינה אפשרית על ידי בן אנוש.

מחשב יכול לעבד נתונים בכמות ששום מומחה אנושי לא יכול להתחרות בה.

והרשימה של העליונות הטכנולוגית כמובן רק בתחילתה.

אבל – וזה אבל גדול! מה קורה כשמתגלה תקלה ?

על דוגמא קטנה אוכל לספר לכם מהחיים. כאשר אחד מבניי [רועי] מצא עצמו לפני כשנה, בפאתי כפר פלסטיני עוין באזור ירושלים. באם היה מצויד במפה ומביט גם בה, היה חוסך מעצמו אי נוחות גדולה מאוד.

כשלמדתי בזמנו להיות סקיפר היה צריך לנווט גם עם מפה.

אין לי ספק שגם היום [וגם בעתיד] חיילי צה"ל לומדים לנווט, גם בעזרת מפה טופוגרפית פשוטה.

lion

גם היום, הרופא צריך לפקח על הרובוט והטייס צריך להיות מיומן מספיק, למקרה שתתרחש תקלה בטייס האוטומטי.

ברור שהקידמה הטכנולוגית, הכוללת גם אוטומציה ומיחשוב, לא תיעצר. זוהי התפתחות מתבקשת שתלך ותגבר, אבל במקביל אסור לזנוח את השליטה והמיומנות האנושית, גם בדברים הבסיסיים. כי כשהמערכות הטכנולוגיות כושלות רק מיומנות האדם, יכולה לתת תשובה במצבי חירום.

לא כך היה לצערנו היה במאי 2008 ובפברואר 2009 . בשתי טיסות שונות, יצאה מכלל שימוש המערכת של טייס אוטומטי. הקברניטים [אמריקאי וצרפתי] לקחו את ההגאים לידיים ,אבל לרוע המזל שניהם פעלו לא נכון ובאופן לא מיומן ו- 277 הנוסעים ואנשי הצוות מצאו את מותם.

מאז בוצעו תרגולות רבות בחברות התעופה, כדי שמצבים דומים לא יישנו. הובהר שוב, כי אסור לזנוח את הידע, המיומנות וכושר ההחלטה של האדם, לשם טיפול במצבים הקריטיים, בהם הטכנולוגיה לרבות במערכות אוטומטיות או רובוטיות, מזייפת או קורסת.

desert

מכאן להמלצה על ספר ; אינטואיציה – להקשיב לקול הפנימי.

ספרה של ד"ר ג'ודית אורלוף.

אפרופו הנושא הקודם, לכאורה, ניתן היה להכין תוכנה המסווגת על פי תופעות גופניות/נפשיות ואשר מקצה בהתאם את סוגי התרופות והטיפולים ומייתרת את תפקידו של הרופא.

הספר "אינטואיציה להקשיב לקול הפנימי" הולך עוד צעד, ברור שצריך את הרופא האנושי ולא ניתן להסתפק בטיפולי מחשב, אבל במרבית המקרים, הרופא צריך להקשיב גם ליכולות האינטואיטיביות שלו, יכולות אותם ניתן לטפח אצל כל אדם ובכל גיל כדי למקסם את הכלים הטיפוליים ואת קבלת ההחלטות שלנו. ספר שבוודאי יעורר מחלוקת אצל חלק מהממסד הרפואי בגלל הנטייה הרוחנית שבו, אך הוא בהחלט מעניין לקריאה ומאתגר בגישתו.

DSC_1573צ (Large)

מעט המלצות לצילום וביקור בזמן הקרוב.

במוזיאון תל אביב לאמנות תערך תערוכתו של האמן והצלם ויק מוניס שהינו האמן הברזילאי המוכר ביותר בעולם. בתערוכה המקיפה יוצבו סדרות מפורסמות כגון "תמונות שוקולד" "תמונות זבל" ועוד. הפתיחה מ-28 מרץ.

החברה להגנת הטבע מארגנת טיולים וסיורים במסגרת "טבע עירוני" כשירות לציבור וללא תשלום. לפרטים על האירועים והסיורים הקרובים אליכם [ אפילו בתל אביב מתקיימים סיורים] התקשרו : 03-6388688 עד 29 מרץ.

למטיילים בצפון כדאי לשלב את פריחת הדובדבן שנמצאת כעת בשיאה.

באם אתם מטיילים באזור ירושלים נפתח מלון יהודה החדש בצמוד לגן החיות התנכי, המהווה מקום צילום יפה בפני עצמו. בנוסף ניתן להצטרף לסיורי הטרקטורונים בטבע שמסביב.

לפריקים של קולנוע – עד 6 אפריל יתקיימו בסינמטקים השונים הקרנות סרטים של פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-11.

 

עוד ציטוט שאני מקווה שתאהבו והמיוחס שוב לאלברט איינשטיין:

fly

הדמיון חשוב יותר מידע. ידע הוא מוגבל. דמיון – אינסופי.

תודה על תשומת לבכם גם לכתבות החדשות בעולם הצילום.