כתבת מיקס 26

אי שם בשנות ה-70,  הגיעו יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס ז"ל  לכנס החטיבתי  של חטיבת צנחנים וכקצין צעיר התרגשתי ללחוץ את ידם ולשוחח קצרות.

ggggg

כשיצחק רבין נרצח,  באותו לילה ארור, ממש בכיתי, אבל המשמעות על המחיר שנשלם כמדינה וההשלכות לעתיד חלחלו  רק בהמשך. לעומת זאת, בעת שנמסרה הידיעה על פטירתו של שמעון פרס, התמונה הייתה לגמרי ברורה. איבדנו את אחרון דור הנפילים, איבדנו את נושא הדגל הישראלי הטוב ביותר בעולם ונסגר אצלנו פס הייצור של מדינאים ומנהיגים הגדולים מהחיים, משמאל ומימין.

ציבור לא מבוטל של אזרחים וודאי צעירים, הפך להיות מודע לפועלו הענק של שמעון פרס ז"ל רק לאחר פטירתו. מאוד חשוב בימים אלו שהמחנאות משתלטת והקיטוב גובר, להבין שאין בתפיסות הפוליטיות מימין ומשמאל כל רע, כל עוד מדובר בדאגה כנה לעתיד המדינה ואזרחיה  וכל עוד  הויכוח האידיאולוגי שיתנהל, יעשה תוך פתיחות ושמירת כבודו של האחר.

 ggg

משקי הבית בישראל מעמיקים את חובם לבנקים, תוך גידול בצריכה.

מתחילת ינואר 2016 ועד סוף יוני, עלה חוב משקי הבית ב-15 מיליארד שקל והוא עומד על 489 מיליארד, כאשר כשני שליש מתוך החוב הם הלוואות לדיור.

אין נתונים על התפלגות החוב לפי עשירונים, כך שקשה להיכנס למשמעות העמוקה של המספרים, אבל התחושה היא, שתחת כל עץ רענן נבנה עוד קניון\מרכז קניות והמוני בית ישראל מגיעים והשמחה רבה. אז זהו שלא בדיוק…..

ליזמים ולבעלי הקניונים הבניה המואצת וההתרחבות כדאית, מדוע ?  מספיק שיתנו תנאים נוחים לכמה רשתות מובילות, כדי שהמתחרים יעמדו בתור, כדי לסגור עסקאות במקום החדש.

דמי השכירות ודמי הניהול מאפשרים רווחיות גבוהה, גם כשהתפוסה אינה מלאה. מן הצד השני קיימות שמועות, לא בלתי מבוססות, על רשתות קטנות ובינוניות הנמצאות בסיפו של משבר, דבר שיביא בשנה החדשה, למספר פשיטות רגל בתחום הקמעונאות.

וקהל הקונים [הציבור הרחב] הוא כאמור מגיע  [הגדילה לעשות אחת החברות הגדולות בתחום מרכזי הקניות, המעלה תשדירים לפיהם מאוד קל להיות מאושר….. פשוט צריך לקנות……] אבל למרות  הגידול בהלוואות , היקף הקניות למשפחה הממוצעת לא צפוי לגדול  דרסטית ולספק דלק לאותם רשתות המגיעות לקניונים ומרכזי המסחר הנוספים.

בעבר נגענו גם בשוק ההלוואות שתפס תאוצה בתחום הרכב. מעבר לכך שאזרחי המדינה משלמים כמעט פי 3 על הרכב בהשוואה למדינות מתוקנות בעולם, ירידת הערך העצומה במחיר כלי הרכב, מביאה להתאיידות כספים משמעותית שבחלקה תסבך את הלווים. קבלו דוגמה להמחשה:

נניח שמחירו של רכב חדש הוא 250 אלף ש"ח ונאמר שמחזיקים בו 6 שנים ואז מחירו יהיה בסביבות ה 75 אלף ש"ח. תכפילו 175 אלף כפול מספר הפעמים בהם מחליפים רכבים ותגיעו לסכום עתק, רק על ירידת ערך.  [כמובן שאצל המחזיקים פחות שנים ברכב ו\או קונים רכב יותר יקר המכה כואבת יותר,  לעומת אלו  המחזיקים יותר שנים  ברכב ו\או קונים רכב יותר זול .]

לפי נתוני המסירות בענף הרכב והגידול בהלוואות, לא נראה שחלק גדול מהציבור הטמיע את המשמעויות ולפחות אצל חלק מהם, ההבנה כשתגיע, תהייה מלווה בקושי משמעותי.

 dsc_1156%d7%a6-large

איזה שר בממשלה הנוכחית בא לעבוד קשה ולמה זה לא מספיק.

משמיצים את השר כחלון בלי סוף מימין ומשמאל גם בסיעתו שמים לו לפעמים רגליים, שלא לדבר על הממשלה וראש הממשלה שלפעמים מעמידים מכשולים מהותיים וברגע האחרון לפני פיצוץ, מרפים ומתרצים. [אגב זה מסביר את הרצון של ביבי להכניס את הרצוג כדי לא להיות תלוי בכחלון, לשם שרידות הממשלה].

אני לא מכיר שר בממשלה הזאת שדוחף נושא ללא ליאות ובלי לוותר למרות העבודה הסיזיפית הכרוכה בכך, כמו כחלון.  אלה מה, בעיית הדיור היא פצצת זמן שמתקתקת כבר שנים. ראש הממשלה שהינו האחראי הראשי למחדל,  הצהיר עוד כשר אוצר וכראש ממשלה מהקדנציה הראשונה,  כי יטפל בהורדת מחירים כדי לאפשר  דיור בבעלות, לזוגות צעירים. אז הוא אמר, שילם מס שפתיים וכלום לא נעשה, באופן מהותי.

נושא הדיור במדינה מאוד מורכב והוא כולל בתוכו תחומי אחריות של גורמים שונים ובעלי אינטרסים מנוגדים לפעמים, שזורקים בוץ אחד על השני, בלי לקבל אחריות על המצב.

דבר אחד ברור, כחלון לא יעמוד השנה ביעד של 70 אלף דירות שישווקו במסגרת מחיר למשתכן והוא רחוק מאוד מכך. [אגב אפילו על גודל המחסור בדירות בשוק, אין תמימות דעים והפערים עצומים: בין 22 אלף לפי הלמ"ס  ב2013 ועד ל200 אלף לפי משרד הפנים ו 100 אלף לפי משרד השיכון  ו 90 אלף לפי לשכת השמאים] אבל ואת זה צריך להגיד, האיש עושה ככל יכולתו לאחר שנים רבות של הזנחה [באחריות הממשלות הקודמות ובעיקר ראש הממשלה הנוכחי] וזה כלעצמו גורם ממתן בעליית המחירים. לכן כל זורקי בוץ והטוקבקיסטים המתלהמים צריכים להבין מי בא לעבוד ולנסות לפתור בעיה מאוד מורכבת שהתנהלה ברשלנות לפחות 10 שנים ומי מדבר מבלי לפעול ובנאומים כידוע, ראש הממשלה, אלוף וללא מתחרים.

אז האם המחירים ירדו, רק באם תהייה בניה מאסיבית של 60-70 אלף דירות כל שנה, במשך לפחות 3 שנים ברציפות [להדגיש כי  היסטורית מחירי הדיור עולים באופן רצוף במדינה, למעט קטע של ירידה מינורית של כ-10% מהקמתה ועד היום]  האם בניה בכמות כזו תצא לפועל ? ובאם כן מתי זה יקרה, אף אחד אינו יודע. לעניות דעתי באם כחלון יושאר בתפקידו,  הוא יכנס גם לבניית מתחמים להשכרה ארוכה, כדי לתת פתרון אמיתי למשפחות שמחירי הדיור יהפכו ללא ריאליים מבחינתם.

הערה: למרות הביקורת המוצדקת  על ראש הממשלה, לעניות דעתי, אין לנו כרגע מימין או משמאל אדם שיכול להחליף אותו, לכן הנושא כל כך טעון, כי באם נושא הדיור וההסכמים עם מדינות ערב המתונות [שהיו תורמים  לבידודה של איראן והסדר עם הפלשתינים] היו בוערים בעצמותיו, מצבנו  כמדינה היה במקום הרבה יותר טוב.

 2016-10-21_151245

על הפסקת תשלומים לביטוח סיעודי מצד  חלק מחברות הביטוח.

מדי פעם מתפרסמות ידיעות על אטימות וזלזול לכאורה מטעם חברות הביטוח הסיעודי המפסיקות תשלום לנזקקים\קשישים ועושות הכל בשיטת "מצליח", כדי להוסיף עוד כמה מעות מהפסקת תשלום לנזקק, כדי לעבות את  הר המיליארדים שנצבר בחשבונם.

זכורות לי שתי פרשיות שמעורבת בהם חברת כלל ואשר פורסמו  ביוני ובספטמבר השנה [להדגיש כי המדובר ברבות מחברות הביטוח וכלל   אינה יוצאת דופן בכך] על הפסקת תשלום לנכה שלפי דבריה  "מצבו השתפר" . במקרה האחרון בן 87  שהביטוח הלאומי [שגם הוא אינו מזדרז לשלם] קבע שהוא סיעודי, זקוק להשגחה מתמדת ותלוי לחלוטין בעזרה בביצוע כל פעולות היום יום.

לדעתי הגיע הזמן שהמפקח על הביטוח יורה על הכנסת  סעיף בפוליסות הביטוח הסיעודי, לפיו במידה וחברת הביטוח החליטה על הפסקת תשלום לאדם סיעודי מסיבה שאינה ראויה על פי קביעת בית המשפט, היא תשלם קנס מוסכם מאוד גבוה. אולי צעד כזה,  יפסיק את ההתעללות בחלשים בזמן בו הם הכי פגיעים.

 dsc_0441%d7%a6%d7%97%d7%a6-large

לרקוד עם וולטרן ותרופות נוגדות דלקת או שלא……

מכירים את התשדיר שמראה גבר המחולל באופן אקרובטי על רחבת הריקודים לאחר השימוש בוולטרן…….   אז זהו שבפרסום הדברים ממש פשוטים, אבל בפועל כשמדובר בקבוצת תרופות נוגדות דלקת, קיימת אפשרות לתופעות לוואי משמעותיות מאוד.

קראו כאן את מאמרו של ד"ר יצחק בכר בנושא:  http://www.gav-clinic.com/articles/149-no-need-nsaid

אז מה עושים כדי לפתור הנושא. ראשית במקרים קלים ניתן להסתפק במריחת בוץ מים המלח [רצוי לאחר חימום קל] שבהחלט מסייע למקום הכואב.  באם אין ברירה, העדיפו את המשחה שספיגתה נמוכה למול הכדורים ומרחו את הכמות הקטנה ביותר האפשרית.

 dsc_0989%d7%a6%d7%a6-large

הפקת ספר צילום ושירה בסיוע  קוראי הבלוג.

הספר  "מילים ועדשה"  יהיה ספרי השני אשר יוצא לאור בקרוב ואתם יותר ממוזמנים לסייע בהפקתו. הספר המשלב צילומים עם שירים [ותוספות השמורות לקוראים] יהיה גדול ומקיף מקודמו. 144 עמודים בפורמט אלבומי, צילומים בצבע מלא, כריכה קשה ובקיצור ספר מתנה שמספק לטעמי גם חוויה רגשית  וויזואלית, ספר שבכיף הייתם שמחים לקנות  לעצמכם, או לחלק ליקירכם.

כעת אני אספר לכם משהו שאינו מסחרי. אני בכל מקרה מתכוון להוציא לאור את הספר בינואר 2017 . כפי שתקראו בהמשך, 200 עותקים מהספר מיועדים לחלוקה בחינם בבתי חולים, אבל וזה אבל גדול,  באם הבלוג הזה תורם לכם מדי פעם משהו [ואני משקיע בו זמן רב וכסף כאשר עד כה, למרות הצעות, נמנעתי מלשלב בו מודעות פרסום]  ובאם אתם נהנים\מפיקים תועלת מחלק מהמתפרסם בו,היכנסו לאתר מימונה (לצערי, חל עיכוב בנושא, אעדכן בכתבת המיקס הבאה.)

 0-1

המחדל הסביבתי הגדול ביותר: ים המלח אחד מפלאי עולם גווע, בחסות ממשלת ישראל.

ממשלת ישראל  לא רק אחראית על הסביבה ושימורה, היא בפעולותיה מהווה זרז לחיסולו של ים המלח. הקמת המוביל הארצי ללא חשיבה על משמעות הים ומתן פתרונות, התעלמות דיפלומטית בזמנו והעדר הסכמים כלכליים עם ירדן וסוריה, שגם הם היטו את  את מקורות המים,

תמיכה ואשרור הסכמים עם חברת כי"ל  הפרטית, חברת האם של מפעלי ים המלח האחראית לכך שהמפלס  מי הים ירד בעוד 20 אחוזים, כאשר התמלוגים שהמדינה גובה  הם כ– 5% בממוצע, סכום מגוחך, שלא מהווה אפילו עלה תאנה למחדלים המתמשכים.

אז כן, יתעסקו בבעיות ההצפה ליד המלונות, יקימו עוד מחסום ועוד טלאי אבל לממשלה ולראש הממשלה יש דברים הרבה יותר חשובים מהצלת ים המלח והדוחות  החמורים של מבקר המדינה נכרכים יפה ומתויקים  כסדרם.

בולענים יפערו, כבישים וחופים יסגרו, הים מצטמצם וגווע, ראש הממשלה ינאם והכל יבוא על מקומו בשלום.

הגיע הזמן שאחת המפלגות, או לחלופין תנועה חוצת מפלגות, תרכז את המאבק בנושא, אחרת נשאר  עם מפעלים לאשלג, ברום וכיו”ב,  אבל בלי הים.

 dsc_1199%d7%a6-large

כמה מילים  על תערוכת פוטוקינה 2016 והכתבות החדשות שנוספו במדור : עולם הצילום.

תערוכת הדגל של ענף הצילום בעולם חשפה את הבעייתיות  בו מצוי הענף. מצד אחד לעולם לא היו כל כך הרבה צילומים בחיינו ומצד שני הענף הולך ומתכווץ כבר 4 שנים ברציפות, למרות  הרחבות בנישות מסוימות [כמו מצלמות אקסטרים וצילום מרחפנים] עקב השימוש ההולך וגובר בסמרטפונים.

בשנים קודמות היצרנים היו ממתינים לקראת התערוכה ומשיקים ימים לפניה או במהלכה, את מרבית החידושים, כדי לקבל מקסימום חשיפה ויחצנות. הימים האלה עברו. החברות משיקות מצלמות, עדשות ואביזרים בהתאם לתוכניות המפעל ובהתחשב בדרישות הצרכנים.

כך גם בתערוכה זו. נכון  שחברת סוני ופנסוניק  כדוגמאות, השיקו מצלמות חדשות בתערוכה, אך היו השקות שלהם לפניה ואפילו שבועיים לאחריה.

אחד היתרונות המרכזיים בתערוכה כל כך מושקעת [שהייתה קטנה יותר בשטחה מבעבר] היא האפשרות של היצרנים לקבל משוב ישיר מקהל לקוחות איכותי ורב, על המוצרים בשוק ועל הבקשות לשיפור.

תערוכות פוטוקינה  תמשכנה להתקיים בטווח הנראה לעין, החברות יאלצו להתרחב לתחומי עיסוק נוספים כדי לפצות על הירידה במכירות מוצרי הצילום ואנחנו חובבי הצילום המתקדמים ובוודאי אנשי המקצוע, נמשיך לעקוב אחר החידושים ואפילו לקנות לא מעט, כדי שחברות גדולות  [כמו סמסונג למשל]  לא תסגורנה קווי יצור ותמשכנה בפיתוח מוצרים לטובת התחביב שאנו אוהבים והוא לטעמי שונה מהותית מהצילום בסמרטפונים,  שימשיכו מספרית [אך לא איכותית] להתרחב ולמשול בכיפה.

במדור עולם הצילום נוספו 2 כתבות. האחת כתבת הוקרה לצלם העיתונות דוד רובינגר הכוללת גם ראיון ומגוון מצילומיו המפורסמים והשני דו"ח מבחן על מצלמת הקרופ החדשה של ניקון D 500 בעבר הועלתה סקירה על מצלמה זו ודו"ח המבחן מרחיב את היריעה.

מעניין כי מצלמה זו שקיבלה  ציונים מאוד גבוהים ואת מירב המחמאות ממרבית האתרים המקצועיים, דווקא באתר הנחשב DXO התקבלה בקרירות מסוימת וציונה נמוך ממצלמת ניקון D7200 העולה כשליש ממנה.

אגב למי שלא מכיר, תוכלו למצוא באתר האמור דירוג וציונים של עדשות ומצלמות לפי שם המותג, בציון מחיר וזמן השקה. קריאה נעימה.

dsc_1012%d7%9e%d7%a6%d7%a6-large

צמחונות או לפי ספרו של ד"ר מייקל גרגר: איך לא למות…..

ספר זה בהוצאת פוקוס הוא לעניות דעתי, הספר החשוב ביותר  שנכתב בשנים האחרונות בנושא  התזונה והשפעתה על הבריאות. הספר כמובן לא מאפשר חיי נצח, אבל הוא מרכז הרבה מאוד מחקרים שנעשו בנושא התזונה ובאופן מרשים ומבוסס עובדות, הוא ממחיש את היתרונות הגדולים שיש באכילת מזון צמחוני טבעי ואיכותי.

נראה לי שמי שיקרא את הספר יגדיל את כמות  הירקות , עלים ירוקים, פירות, נבטים, אגוזים וכיו"ב מתוך כלל מזונו. הספר בהחלט מומלץ.

0-2

מסכימים לעבור למשהו יותר קליל, קבלו:
במודעה בעמוד האחורי של ידיעות אחרות הופיע המידע הבא:
לפי השוואת מחירים נמצא כי מחירי קלאב הוטל טובים ממחירי רויאל ביץ, דן והילטון.

אז חשבתי להציע לפיאט להעלות מודעה לפיה, מחירי פיאט טובים ממחירי רולס רויס, בוגאטי ופורשה……. תודו שהעלתם חיוך מקריאת ה"סקופ”.

0

לקראת סיכום כתבת מיקס זו,  קבלו מספר ציטוטים המיוחסים להנרי פורד, שהיה אדם מאוד יצירתי ותעשיין מבריק, אבל רק בגיל 63  [חי 83 שנה]  עשה פניית פרסה מהאנטישמיות והתנצל בפני היהודים.

" כישלון הוא הזדמנות להתחיל מחדש בדרך חכמה יותר"

" מפרות קדושות עושים את ההמבורגרים הכי טובים"  [מטפורית כמובן].

" אם אתה מאמין שאתה יכול ואם אתה מאמין שאתה לא יכול, בשני המקרים אתה צודק"

 dsc_4166%d7%9e%d7%a6-custom

ראש השנה, יום כיפור וסוכות כבר מאחורינו ובכל זאת בגלל משהו באווירת החגים   ותחילת שנה חדשה, התרווחו לאחור והקשיבו לפיוט הכל כך יפה מפיו  של עובדיה חממה – אנה בכוח.  המשך שנה טובה.