שלום חברות וחברים,
הבלוג הזה קיבל על עצמו מטרה, להעניק לקוראיו, ערך מוסף מצטבר.
אותו ערך יכול שיתבטא מדי פעם רק בחוויה ויזואלית, יכול שיתבטא לפעמים במחשבה [שתחלוף או שתהדהד או שתוביל לשינויי], לפעמים בחיוך שיעלה, לעיתים רק כאתנחתא למרוץ שמסביבנו או בתגובה שונה ומקורית, רק משלכם.
בכל מקרה הוא לא צריך להותיר אתכם אדישים, אתם מוזמנים לחזור ולקרוא בו ואולי מדי פעם, משהוא מהמוצג כאן יחלחל גם אליכם פנימה.
ברור שאי אפשר להשביע את רצונם של כל האנשים [ תתארו לכם עולם שכל האנשים בו חושבים אותו דבר….] אבל אפשר להשתדל להיות ייחודיים, כדי שיותר אנשים ימצאו בו עניין, לפחות מדי פעם.
הייחוד לא יבוא מפרסומו של עוד בלוג צילום רגיל [והוא לא…]. הבלוג הזה יעסוק גם בהבעת דעות על נושאים המעניינים אותנו כיחידים וכחברה ישראלית.יתבל בניהם בנגיעות של שירה בגובה העיניים ובפסוקים מעוררי השראה\מחשבה ואפילו הומור.
לאורכה של כל הדרך נשתדל לשלב צילומים יפים [לפעמים בהקשר לתוכן, לרוב לא] ומאמרים הקשורים ביצירתיות, באיכות חיים ובצילום מהזויות הפחות שגרתיות שלהם .
הערות :
א.תוכלו לפעמים לדלג על קטע מסוים, באם נראה לכם, שהוא ממש לא רלוונטי עבורכם ועדיין להתרשם ממרביתו של הבלוג בלעדיו.
ב.מדי פעם במהלך הבלוג תקבלו המלצות , ברור שהדברים נאמרים מנקודת ראותי בלבד ועליכם לקחת בחשבון את השיקולים הנוספים\האישיים שלכם.
אז בואו נתחיל ,אני עמי חסון ובאם לא יצא לנו להכיר תוכלו לקבל קצת רקע עלי בעמוד אודות. אני אוהב לצלם,אני מניח שגם אתם, גם באם אני טועה,תמשיכו לקרוא, זה ידביק אתכם בהמשך, סמכו עליי. אני נהנה אפילו מפעילות ההכנה של לקראת הצילומים [תכנון היעד,והכנת הציוד] נהנה מהזמן שבדרך כלל עובר ביעף, תוך כדי הצילום ובעיקר נהנה מהתוצאות [כשיש במה להתגאות].
זה לא שהכול חלק, יש גם תסכולים, ברור [אהבה כבר אמרנו] אבל כדי שהם לא יהיו מוגזמים, החלטתי לצלם ולהפיק תמונות איכות מתוך התחשבות במספר פרמטרים המוזכרים בתוך הנושאים הבאים :
א.משקל ציוד הצילום.
נכון שמצב הגב שלי רחוק ממצבו בצעירותי אך תחום המשקל בצילום מהווה שיקול חשוב בכל גיל. בכל פורום שעוסק בצילום, תמצאו לבטים לגבי ציוד צילום מומלץ לחו"ל, מבחינת משקל מול איכות. אחת הסיבות המרכזיות לפיתוח ליין המצלמות ללא מראה והעדשות עבורן נעוצה ברצון להפחתת המשקל, מבלי להוריד את האיכות במקביל.
אישית אני מעדיף לצלם כשהמשקל הכולל של המצלמה והעדשה לא יעלה על 1.5 קילו בקירוב.
רגע, אולי תאמרו, הרי יש לא מעט עדשות שכל אחת מהם שוקלת הרבה יותר מקילו וחצי,וזה עוד לפני המצלמה. אתם צודקים, אבל כל זה בצילומי חוץ, לא רלוונטי עבורי ובמודע.
אני מכיר צלם שמתמחה בצילום ציפורים והוא זקוק לעדשות טלה כבדות וכפתרון חלקי לבעיה הוא מצלם רק דרך חלון הגיפ עם מתקן מייצב מיוחד או באוהל מסתור עם חצובה,
כמובן שקיימים פתרונות יצירתיים לרבות תיק צילום על גלגלים ואפשר למצוא את האביזרים שהכי מתאימים עבורכם כדי לסייע , אבל צריך להבין כי צילום חוץ מחייב גם ניידות ואנו אמורים לצלם בכיף [ בדרך כלל, כך יוצאות התמונות היפות ביותר] ולא לסבול מהמשקל.
לפני שמיצינו את נושא המשקל שהוא ממש סובייקטיבי, ייתכן ומשהוא ישאל : רגע, מה רע במצלמות גשר [שחלקן גם מכונות אולטרא זום], מדובר במצלמות דמויות רפלקס מבחינת פקדי השליטה אך קיימת בהן עדשה יחידה והטווח יכול להגיע גם ל-1000 מ"מ ויותר. אז זהו שאין בצילום ארוחות חינם, [מדי פעם יש מנה שמוגשת בתעריף עסקי ויתכן שנדגום אותם בהמשך] במצלמות אלו שמחירן מתאים כמעט לכל כיס ומשקלם נוח מאוד, נמצא חיישן קטן מאוד ולכן האיכות פחותה ויש שיגידו פחותה משמעותית ממצלמות הרפלקס [DSLR] המאפשרות החלפת עדשות.
צילום ב- JPEG
ראשית נכון שבצילום בRAW- יש יותר אפשרויות לעיבוד התמונה. בנוסף באם אין לך בעיה של זמן פנוי ובעיית גודל קבצים במחשב צלם ב-RAW. גם באם הינך עוסק באמנות דיגיטלית ו\או מתעתד להצטרף לנבחרת הצילום של הנשיונל גיאוגרפיק צלם ב-RAW. יתכן שאני בעמדת מיעוט ,אבל אני מצלם ב-JPEG האיכותי, מדוע?
כי אני בעד לצלם מראש, כדי להגיע לתוצאה הקרובה והטובה ביותר לתמונה שתפורסם, מבלי להשקיע זמן יקר בעיבוד. בנוסף במרבית המקרים יהיה קשה מאוד בעין האנושית, לחוש בהבדל בין צילום JPEG או RAW במידה והם צולמו נכון.
לכן מבחינתי, פשטות הצילום והעיבוד התורמים לחיסכון מהותי בזמן ובנפחי הקבצים, מטים את הכף , לטובת צילום ב-JPEG
הערה חשובה: בחלק מאתרי השוואות ציוד כגון : dpreview תוכלו לקבל אינדיקציה גם על איכות הצילום ב-JPEG בכל מצלמה ספציפית אותה הם בדקו. כמובן שיש הבדלי איכות ולפני רכישת מצלמה חדשה, חשוב מאוד לבדוק גם את הנתון הזה.
רקע לפני בחירת מצלמה:
השיקולים בבחירת מצלמה מעבר לתקציב הנתון, הינם נגזרת של השימוש העתידי בה .
יש הבדל באם ברצוננו להתמקצע בתחביב או נסתפק בצילום אירועים משפחתיים בלבד. יש הבדל באם כצלמים נעבוד בסטודיו בעיקר או באם אנחנו צלמי טבע בדגש על ציפורים. לכן בשלב זה ניתן כאן סקירה מאוד כללית ותמציתית [בעתיד נאפשר פרסום דוחות מבחן לעומק של מצלמות מסוימות] ואולי משהוא בסופה של הסקירה יעורר מחשבה נוספת, על המצלמה העתידית שלכם.
באם להתחיל מהבסיס, אז לדעת רבים וטובים, כל תחום המצלמות הקומפקטיות נמצא בירידה . כתוצאה מהשתפרות הצילום בסמרטפונים ודומיהם, לא נראה שיש הצדקה מיוחדת להתמקד בתחום זה, אלה עם כן מדובר בדגם מאוד ייחודי [ בעל חיישן גדול,חסין מים וכיו"ב].
הזכרנו קודם לכן את המצלמות דמויות רפלקס [מצלמות גשר] המצלמות נוחות , כוללות גם תפעול ידני,זום גדול ,מחיר אטרקטיבי לכאורה הכול טוב, רק שהאיכות קצת פחותה, לפעמים יותר מקצת.
הערה חשובה : אין באמור על מצלמות קומפקטיות רגילות ומצלמות גשר לפסוק כי לא יצאו משם תמונות טובות, זה פשוט לא נכון מכיוון שמרביתו של הצילום תלויה בצלם ובנושא המצולם.מעבר לעובדה כי גם מצלמות אלו משתפרות כל הזמן.
מה לגבי מצלמות ללא מראה, התחום נראה בתחילתו מאוד אטרקטיבי, האפשרות להקטין משקל ולא לרדת באיכות הילכה קסם על הקונים הפוטנציאלים. הנתונים האחרונים של מכירת המצלמות במחצית הראשונה של 2013 מראים שהתחום בעצירה מסוימת, אם כי קיימות מצלמות טובות מאוד בסגמנט זה ונראה בו עוד חידושים רבים [כבר היום קיימות מצלמות ללא מראה עם חיישנים גדולים] לכן יש לשקול כל מצלמה לגופה והאם נשתמש בה כמצלמה ראשית או כגיבוי.
מבחינתי המצלמות היותר מעניינות בתחום הם של סוני ושל פוגי.
אם כי גם לאולימפוס ולפנסוניק יש דגמים מעניינים ובאם צילום איכותי בוידיאו משמעותי עבורכם תבדקו את הפנסוניק GH3 שהינה כיום המובילה בתחום.
מעט על מצלמות רפלקס, חיישנים ורכיבים נוספים
לפני שנאמר כמה מילים על מצלמות אלו בואו נדבר על גודל החיישן וחשיבותו במצלמה.כל מי שאינו מתחיל בתחום יסכים עם העיקרון, שחיישן גדול יותר, בכמות פיקסלים נתונה, מקבל יותר אור מחיישן קטן. יותר אור, משמעותו יותר אפשרויות לצילום בתנאים מגבילים ויותר פרטים.
באם זה היה העיקרון היחיד המשליך על איכות המצלמה, הדברים היו מאוד פשוטים היינו קונים בתקציב שלנו את המצלמה בעלת החיישן הגדול ביותר.
אבל זהו רק נתון אחד במשוואה בה יש להכניס גם את סוג החיישן מעבר לגודלו, את הרזולוציה ואת צפיפות הפיקסלים לסמ"ר, את סוג המעבד, את מהירות הצילום, את איכות הרכיבים וחוסנם , את משקל המצלמה ואופן תפעולה,את איכות העדשות וזמינותן ועוד.
רגע, אז אין חשיבות לגודל החיישן ?, ברור שיש חשיבות וחשיבות גדולה, אבל בהחלט לא היחידה כשאנו בוחרים מצלמה.
כדי לתת לכם מושג על גדלי החיישנים נצרף מספר דוגמאות להמחשה.
שם החיישן | "1 | 3\4 | APS-C | APS-H | FULL FRAIME |
שטח החיישן | 1.18סמ"ר | 2.25 סמ"ר | 3.70 סמ"רבקירוב | 5.19 סמ"ר | 8.60 סמ"ר |
מקדם הקיטוע ((crop | 2.7 | 2 | 1.5-1.6 | 1.29 | 1 |
מותגים לדוגמא | ניקון דגם v2 | אולימפוספנסוניק | סוני, פוגיקנון, ניקון | קנון | קנון, ניקון |
הערות :
א.גודלו של סרט הצילום [מעידן הפילם] הינו 24X36 מ"מ בדיוק גודלו של החיישן המותקן במצלמות FF.
ב. לא נעסוק במסגרת בלוג זה בנישה של מצלמות בפורמט בינוני
ג. .ככל שהמספר של מקדם הקיטוע קטן יותר כך שטח החיישן גדול יותר ולהיפך.
להמחשה, עדשת 70-300 במצלמת FF תהפוך לעדשת 105-450 במצלמת קרופ
APS-C מתוצרת ניקון.
ד. בנושא מירוץ החימוש של המגה פיקסלים. לא תמיד יותר פיקסלים שווים יותר איכות, יש לבדוק את גודל החיישן [צפיפות הפיקסלים] סוג החיישן והמעבד.
ועכשיו למעט המלצות :
באם קיבלתם החלטה לרכוש מצלמת רפלקס ראשונה,מן הסתם תתלבטו בין ניקון לקנון 2 ענקיות צילום אלו המיוצגות בארץ באופן ישיר [מעבר ליבוא המקביל]מאופיינות במספר עדשות הגדול ביותר, במגוון מצלמות גדול ביותר, בשירות תיקונים זמין וכיו"ב.
נכון שגם לחברות אחרות יש מצלמות ועדשות טובות ,אבל המבחר קטן הרבה יותר. יהיו שיחלקו עלי בטיעונים שונים לדוגמא, מצלמות אולימפוס בעלות מקדם קיטוע של 2 עדיפות לצלם מסוים המתמקד בצילום ציפורים, על מצלמות בעלות מקדם קיטוע של 1.5 ובכלל השוק חופשי ויש בו מגוון אפשרויות לכל מטרה ולכל כיס. עם זאת לדעתי , אל תקנו את מצלמת הכניסה הראשונה,בתחום הרפלקס של יצרן ספציפי, קנו את הבאה בתור. בניקון כדוגמא, על תקנו את סדרת ה-3000 [כיום 3200d] עדיף שתרכשו מסדרת ה-5000 [כיום d5200] בדרך כלל הבדלי המחיר יהיו זניחים יחסית בין המצלמות, גם המשקל יהיה קל ודומה , אבל ההבדל בתכונות ו\או באיכות יהיה שווה את ההפרש הכספי.
בנוסף נכון לשנים האחרונות, נוצר מצב שמרבית התכונות של מצלמות עילית נמצאות לאחר כשנתיים בקרבם של מצלמות כניסה ומצלמות חובבים מתקדמות.
גם קצב השינויים והחידושים המהותיים לעיתים מהווה בעיה, בעיקר
מכיוון שהפרש המחירים מאוד גדול. השאלה באם החלפה תדירה יותר של מצלמות מדרג נמוך יותר, לא תביא איתה חסכון כספי ותוצאות מאוד דומות.
נכון שמצלמת העלית בנויה מאסיבי יותר ותחזיק מעמד אפילו בתנאי אקסטרים, זה ברור, השאלה באם אנחנו במאפייני הצילום שלנו ,זקוקים לתכונות האלו.
תעשו חושבים, לדעתי עדיף להשקיע בעדשות איכותיות לשנים רבות וניתן "להתפשר" במצלמה שתוחלף במידה וחלה קפיצת מדרגה טכנולוגית בתחום.
מעט על עדשות ועל שגיאות נפוצות בבחירת עדשות בתחילת הדרך.
1.אתם מכירים את המושג עדשות קיט, היצרן רוצה למכור מצלמה ועדשה במחיר אטרקטיבי יחסית למתחרים ואכן העסקה ביחד יוצאת זולה יותר, מקניית גוף המצלמה והעדשה בנפרד. הלקוח מרוצה במעמד הקניה והרבה פחות מאיכות הצילומים לאחר מכן.
נכון שכל עדשה צריכה להיבדק באופן ספציפי אולם ככלל אצבע מבחינתי, אל תקנו עדשות קיט בסיסיות , האיכות ברובן נמוכה יחסית.
2.שגיאה נוספת הינה הרצון לרכוש עדשה אחת שתעשה הכול [ כדוגמה נניח עדשת 18-300] אכן הטווח מפתה אך האיכות פחותה. שונה הדבר באם הינך בחו"ל ואתה רוצה לא להחליף עדשות ולהתהלך בקלילות על חשבון מגבלות באפשרויות הצילום ובאיכות הכוללת , במקרה כזה תוכל לצאת עם מצלמה ועדשה קלה לדוגמה, הטמרון 18-270 ולהסתפק בה .
3.לגבי עדשות זום לעומת עדשות פריים [קבועות]. באופן עקרוני, עדשות הפריים פשוטות יותר ועדיפות מבחינה אופטית על עדשות הזום. ככל שטווח הזום קטן יותר האיכות גבוהה יותר למול טווח הזום הארוך, כל זאת בתנאי שיתרת המאפיינים זהים.
קיימת דעה שלפיה מצלמים טוב יותר עם עדשות פריים, כאשר את הזום עושים ברגליים ומגבלת העדשה הקבועה מאלצת אותך להיות יצירתי יותר.
אני חושב שעדשת זום איכותית ,הינה פתרון מצוין המאפשר גמישות בקומפוזיציה ונוחות הנובעת מאי החלפת עדשות תדירה.
4.לגבי עדשות CROP לעומת עדשות FF . ככלל, האחרונות גדולות.כבדות ויקרות מעדשות קרופ. עדשות פול פריים יכולות להתאים למצלמות קרופ [אפילו עם יתרון מסויים, השוליים שבדר"כ פחות טובות אופטית אינן באות לידי ביטוי בגלל הגודל המוקטן] ההיפך לא מומלץ עד בלתי אפשרי.
מכאן נובעת המלצתי להשתמש במרבית המקרים במצלמות ובעדשות קרופ טובות מאוד [בהתאמה לתקציב וכיו"ב] ולא לרכוש מצלמות ועדשות פול פריים.
לדעתע ההבדל הקל עד הבלתי מורגש באיכות אינו מצדיק במרבית המקרים את ההבדל המשמעותי בתקציב, במשקל ובניידות.
הערות :
א. כל צלם לאחר השלב ההתחלתי ואשר מצלם במצלמה בה ניתן להחליף עדשות, רצוי שיחליט מהן 2-3 העדשות בהם הוא מצלם בעיקר ולקנות את הטובות ביותר שתקציבו ואילוץ המשקל מאפשרים לו.
ב. למרות האמור לעיל בנושא חשיבות הזום, קיימות מצלמות מעולות עם עדשה קבועה. למשל הפוגי x100s היכולה לשמש גם כמצלמה ראשית לצלמי רחוב שאינם רוצים לבלוט וגם כמצלמה קלה שתמיד איתך.
ג. לגבי עדשות צד ג כגון: סיגמא או טמרון. בסה"כ לנו כצלמים טוב שיהיו כמה שיותר יצרני עדשות [גם מצלמות ואביזרים] כי התחרות יוצרת תמיד, אפשרויות טובות יותר עבור הצרכן. לא תמיד ובהכללה עדשות היצרן טובות מעדשות צד ג וזה עוד לפני שהכנסנו את נושא המחיר למשוואה.
ד. הרשת מלאה בחוות דעת ודוחות מבחן על עדשות ומצלמות . מעבר ל- DPREVIEO אותו כבר הזכרנו, כדאי בתחום סקירת העדשות, לבדוק גם באתרים המומלצים הבאים: SLRGEAR , PHOTOZONE
ועכשיו לעניין אחר לגמרי: כמה מילים על אמבולנס, ערבות הדדית ושכל ישר.
אני נוסע אתמול בערב בשדרות משה דיין בראשון,התנועה מתנהלת לאיטה, הרבה מכוניות בכביש. ממול נשמעת סירנה של אמבולנס שפנסיו מהבהבים. צפירת הסירנה עולה ויורדת אבל הנהגים בשלהם, יתכן שלחלקם יללת הסירנה מפריעה לשיחת הטלפון אבל אין שום שינוי בכביש והאמבולנס יוכל להגיע ליעדו רק באם יהפוך להליקופטר. כעת אני יותר קרוב אליו וכמעט רותח, הנהגים שמלפניו לא מנסים לרדת לשוליים,לא מנסים לפנות את הדרך,תיכף הרמזור יתחלף ועדיין האמבולנס תקוע באותו מקום.
מוסכם עלינו, שהאמבולנס צופר ומהבהב ללא הפסק רק בגלל מצב חירום , אני באמת שלא מבין את האטימות של האנשים, הרי באם אחד מבני משפחתם [חס וחלילה] היה באמבולנס, הם היו מפנים את הדרך מייד, אז מהיכן האדישות הזו , אנשים תתעוררו. בפעם הבאה לא רק שתפנו את הדרך, אלה שתנחו גם את הנהגים שבסביבתכם לנהוג כך.
ועוד משהוא בהקשר זה,בוודאי גם אתם נתקלתם בכבישים חדשים שנסללו ללא שוליים [או שוליים מזעריים], מה זה הטמטום הזה ?, לא צריך להיות מומחה לבטיחות כדי להבין ששוליים מתאימים, נחוצים לעצירה במקרה חירום ואפילו במקרה של תאונת שרשרת, תופחת חומרתה בזאת שהרכבים ירדו לשוליים ולא יתקעו ישירות אחד באחורי השני. אה…כן… הם גם יקלו על האמבולנס, במקרי של נפגעים ונהגים אדישים שבדרך..
מכיוון שאנני יכול לעבור כעת ולכתוב על צילום, זה מעבר חד מדי , קבלו כמה שורות שאולי ימתנו או אפילו ייצרו קשר עקיף בין הדברים :