כתבת מיקס 11

את רשימת המיקס הנוכחית העברתי לטיפולו של גורם חיצוני במוצ"ש 28 יוני 2014  והיא כמובן הסתיימה בתקווה . העלאת החומר התעכבה במשך מספר ימים ולצערנו בינתיים, הגיעו החדשות המרות על מציאת גופות הנערים, לאחר הרצח המתועב של המחבלים  בני העוולה, שעונש מוות הוא עונש קל  מדי עבורם.

לכולנו אני מניח, לא היה פשוט להמשיך  בשגרה ובכל זאת:

עובדים עלינו – על עבודה עברית מצידה של ההנהגה, המפזרת סיסמאות ומסך עשן, במקום לייצר פתרון למצוקת הדיור לצעירים.

היום כבר ברור, שללא צעדים נוספים מהותיים ומקיפים, צעדי הממשלה להורדת מחירי הדיור וצמצום הפערים החברתיים, הם בבחינת אופיום להמונים, או לייתר דיוק אופיום למקורבים.

DSC_40742 (Large)

מי שיבחן את הנושא, ישמע מצד אחד את הכרזות השרים על הורדות משמעותיות במחירי הדיור ומהצד השני, כשיבדוק את הפעולות המתבצעות תכלס , יסתבר לו, שגם הפעם עובדים עלינו בעיניים.

הביקוש הכבוש לדירות עד 1.6 מיליון שח לפני קיזוז המע"מ, מוערך בפי 10 מההיצע הקיים נכון ל-1 ספטמבר ואשר ברובו נמצא בפריפריה, על שלל בעיות התעסוקה שבה. ביקוש זה באם לא יפגוש בהיצע מתאים, יגרום בהכרח לעליית מחירים.

מעבר לכך, הקבלנים מודים היום כי המחירים של הדירות הזולות יעלו לקראת הביקוש הצפוי ב-1 ספטמבר ובכך תקטן ההטבה לזכאים ויגדל הרווח הקבלני.

בתחום הקרקע המהווה מרכיב משמעותי ממחיר הדירה, מינהל מקרקעי ישראל [הכפוף למשרד השיכון והבינוי] המחזיק בידיו מעל ל- 90% מהיצע הקרקעות לבניה, ממשיך במדיניות של מקסימום רווח.

מכרזים בהם נראה למינהל, כי המחיר שהתקבל עבורם אינו "ראוי", פשוט מתבטלים . מתוך 7165 יחידות דיור למכרזים שפורסמו ברבע הראשון של השנה, בוטלו 2250 יחידות מתוכם בגלל המחיר "הנמוך".

במקביל ובהמשך לאותה מגמה, משנת 2012 ועד לשנת 2014 עלו מחירי הקרקעות לדיור בצורה דרסטית. בבאר שבע למשל, הם עלו מ-128 אלף שח ליחידת דיור ב- 2012, ל-347 אלף שח ליחידה, בתחילת 2014.

זהו אבסורד, ככה לא מוציאים אויר מהבועה, ככה מנפחים אותה.

אחרי שהבנו שביטול המע"מ יפתור רק חלק קטן מאוד מהבעיה הקיימת, בממשלה מנסים להרגיע ולספר שמכרזי מחיר המטרה, יורידו המחירים. יורידו בכמה ? ולכמה זמן ? ואיזו כמות מהביקוש תסופק?

כל עוד אין תכנית ארוכת טווח, בעלת מחירים מוגדרים ושפויים המגובה בצעדים מעשיים ובתקציב המתאים, אז חלק קטן מאוד מהדור הצעיר [שאינו נמנה על מקורבי קבלנים ושלטון] יקבל פירורים והשאר ימשכו במלחמת הקיום כשהם מתוסכלים יותר, עד להתנפצותה בהכרח של הבועה, ברעש מחריש אוזניים.

DSC_1779צ (Custom)

על מודעות מפתות בדבר הזכות לבניה\לדירה בקרקע חקלאית.

בחודשים האחרונים גברה כמות המודעות בעיתונות המודפסת, ברחבי הרשת ואפילו ברדיו ובטלוויזיה על הזכות לבניה\לדירה מקרקע חקלאית שאו.. טו.. טו מופשרת . בדרך כלל מדובר על סכומים שבין מאה אלף שח לרבע מיליון שח תמורת הזכות לבניה או לדירה.

אל תקפצו על "ההזדמנות". את הנושא, הזה צריך לבדוק בשבע עיניים ולקבל חוות דעת של מומחה אובייקטיבי.

צריך לקחת בחשבון שפרויקטים כאלה, גם באם הם מופשרים בסוף, הרי שהתהליך יכול לקחת עשרות שנים. בנוסף כאשר מתבצעת כבר הפשרה מעבר למיסוי הכבד , מעל מחצית השטח עלול להיות מופשר לצרכי ציבור ולפעמים גודל המשבצת שנשארה [נטו] אינה מאפשרת בניה עצמאית בהתאם לתב"ע. בקיצור לא נראה שהכסף ייפול עליכם מהשמיים במקרה הזה והבדיקה באם הנושא מעניין אתכם, צריכה להיות מקיפה ומקצועית.

DSC_0670_ (Custom)

על מצב שוק הדיור הישראלי לעומת המתרחש באירופה.

זה ששוק הדיור בארצות הברית הרבה יותר אטרקטיבי מישראל [דירות זולות שם מתחילות בפחות מעשרת אלפים דולר ] אנחנו יודעים, אז בואו תקראו על השוואה בין השוק הזעיר שלנו , לבין השוק באירופה היקרה.

לא נלאה אתכם במספרים, העובדות הם :

א. ישראל מתאפיינת במחסור הגבוה ביותר של דירות למול מדינות אירופה [מדובר במספר דירות לכל 1000 אזרחים].
ב. בישראל נדרש הזמן הרב ביותר במונחי משכורת ברוטו, לרכישת דירה ממוצעת [כ-13 שנות עבודה, באם כל המשכורות ברוטו היו מופנות לקניית דירה].
ג. מחירי הדירות בישראל, ביחד עם אנגליה וצרפת הן הגבוהות באירופה, אולם כוח הקניה של האנגלי והצרפתי גבוהים הרבה יותר משל הישראלי. [בניסוח מדויק ממחלקת המחקר של דלויט העולמית שערכה את הבדיקה נאמר כך : ביחס לתוצר, ישראל יקרה בכ-50% אפילו מבריטניה וצרפת, בשל כוח הקניה כאן].

DSC_0938_ (Large)

ושוב, המחשה "מהבהבת", על הפערים הכלכליים בישראל.

מנתונים שפורסמו לאחרונה, עולה שבקצה הפירמידה של האלפיון העליון בישראל, מכניסים לכיסם האנשים המעושרים, מעל ל – 3.3 מיליון שח לחודש . קראתם נכון, המספר המדויק גבוה יותר והינו 3,384,038 שח לחודש. [כולל גם רווחי הון, השכרת דירות ,משכורת ועוד].
למול זה להזכירכם, השכר החציוני במשק הינו קצת מעל 6000 שח לאדם.
באם זה נראה לכם תקין, בחברה הישראלית שמתמודדת גם עם מציאות ביטחונית לא פשוטה, מעבר ליוקר החיים המאמיר,
אז אני באמת שלא מבין, כלום!

DSC_12761 (Custom)

מכאן נחזור לצילום ונדבר על "סתם" 2 מצלמות חדשות שמצביעות על כיוון חדש לדעתי.

הרבה מקוראי הבלוג הם צלמים או חובבי צילום לכן מאוד תעניין אתכם מצלמה ייחודית שהוכרזה לאחרונה .
המצלמה FZ1000 של פנסוניק מהווה מהפכה לטעמי בכל הנושא של מצלמות גשר [ במונח גשר, הכוונה לגישור בין מצלמה קומפקטית למצלמת רפלקס] . באם עד לפני יציאת הסוני RX10 כתבנו ובצדק, שמצלמות הגשר בעלות הזום הגדול מהוות פשרה גדולה מדי, לגבי האיכות הסופית. באו הסוני וכעת בצורה הרבה יותר בולטת הפנסוניק והראו על שינוי מגמה ותחילתו של מהפך בתחום.

במה דברים אמורים:
בתחום הצילום, מדרגת חובבים רציניים ומעלה ,האקסיומה עד כה הייתה, כי משקל רב משמעותו ברוב המקרים איכות גבוהה, כך במצלמות וכך בעדשות . ברור שהיצרנים מודעים לרצון הלקוחות להסתובב עם ציוד קל, אבל ההסבר הפשטני והנכון היה, אופטיקה טובה שוקלת והרבה.
כדי לתת תשובות ללקוחות שרצו מצלמת זום \ אולטרה זום, ללא החלפת עדשות, ייצרו מצלמות עם חיישנים קטנים שהשפיעו בכך ישירות על נושא האיכות הפחותה . גם הסוני וגם הפנסוניק המדוברות עברו לחיישנים גדולים יותר, בגודל 1 אינצ'. חיישן זה גדול משמעותית ממרבית החיישנים במצלמות קומפקטיות ואולטרה זום אחרות והעדשות בשתיהן איכותיות הרבה יותר ומהירות.

DSC_0123_ (Custom)
הפנסוניק כוללת עדשת לייקה 25-400 שהינה כפולה בטווח מהמקבילה של סוני, אומנם נתוני הצמצם שלה הם 2.8-4 לעומת הסוני עם צמצם 2.8 לכל האורך, אבל בתחום הוידאו יש לה יכולת לצלם ב- 4K דבר המהווה יתרון משמעותי. בנוסף גם העינית שלה מפורטת וטובה יותר, מהירות רצף צילום גבוהה יותר ומהירות פוקוס גבוהה יותר. משקל המצלמות דומה [830 גרם לעומת 810 גרם בסוני ] אבל פנסוניק הכריזה על מחיר כניסה של 900 דולר בלבד, למול הסוני, עליה תשלמו בחו"ל כ-1200 דולר.
בהתאם לנתונים ומהתרשמויות ראשונות ברשת, יש לנו כאן מלכה חדשה בתחום מצלמת גשר איכותיות בעלות זום בינוני.
באם פנסוניק , סוני וחברות נוספות, ימשיכו בפיתוח המסתמן, יש כאן לדעתי, סוג של ירייה ברגל ליצרנים ובשורה ממשית לצלמים חובבים. ברור שלא מעט מתוכם יעדיפו בטיולים לא להיסחב עם מצלמות כבדות ועדשות להחלפה ויסתפקו במצלמה כזו או דומה, מבלי שהפגיעה באיכות תהייה מהותית. אז שאפו לסוני ולפנסוניק ונשמח לראות מצלמות עוד יותר טובות וקלות בסגמנט הזה ואולי כבר בפוטוקינה הקרובה.
אחת החברות שהנושא כנראה ישפיע עליה בסגמנט זה, זאת חברת ניקון שמשתמשת באותו גודל של חיישן, בליין ללא מראה המכונה 1 עם עדשות מתחלפות. עלותה של הפנסוניק זולה משמעותית מניקון 1 עם עדשות דומות וזאת עוד לפני שחישבנו את עלות המשקל והסרבול.

DSC_0463_ (Custom)

ובהמשך לאותו נושא על מצלמת סוני rx100 [3].

כמה פעמים אמרתם לעצמכם חבל שאין עלי כאן מצלמה. לפעמים אנחנו רוצים להנציח אנשים \ סיטואציות מקריות ועוד כאשר המצלמה הכבדה על עדשותיה האיכותיות, טמונה עמוק בארון.
נכון שאפשר לצלם מהניידים שלנו, אבל האיכות רחוקה מצרכינו. כאן נכנסת לתמונה הסוני RX100 עם אותו חיישן גדול יחסית שהזכרנו קודם [טבלה על גדלי חיישנים תמצאו בבלוג בכתבה על: קוים מנחים בצילום], עדשה איכותית 24-70 קבועה מהירה בצמצם 1.8-2.8 ושלל תכונות מתקדמות, כשכל החבילה שוקלת פחות מ-300 גרם. המצלמה נבחנה במספר אתרים מובילים בעולם וזכתה בעיקר לשבחים. לדעתי זו בהחלט מצלמה שניתן לקחת עלינו לכל מקום ובנוחות.
באופן אישי, באם עד הפוטוקינה לא יהיו הכרזות דומות ומעניינות יותר, אני מתכוון לרכוש אותה.

DSC_4308_ (Large)

נמשיך בתחום הצילום: על סטודיו ביתי נייד.

רוב הזמן אנחנו מצלמים בחוץ, אנחנו מכירים את שעות הזהב לאחר הזריחה ובטרם שקיעה, למרות שמרבית צילומינו נעשים בשעות אחרות במשך היום.
בסטודיו אנחנו מצלמים מעט, אולי באיזה קורס או סדנא וזהו .
בפועל ניתן לצלם צילומי סטודיו ככל שתחפצו, גם באם אינכם בעלי סטודיו חיצוני משלכם, מספיק שבביתכם יהיה מקום מספיק מרווח [עליית גג, מרתף, חדר גדול] ותוכלו לבנות בקלות ובתקציב סביר סטודיו משלכם.
אני מתכוון לערכות שמגיעות כקיט, בתיק נישא וכבר כוללות 2 פלאשים לסטודיו כולל בקרה, 2 חצובות תאורה, סופטבוקס\מטריות סלייב אופטי ועוד.
כל זאת בתוספת בד אחיד או נייר התלוי ברקע [בתקציב של החל -2500 שח] ויש בידכם כל האמצעים הבסיסיים לצילומי סטודיו. לדעתי על הפלאשים הביתיים להיות בעוצמה של w250 ויותר, בהתאם לשטח הנתון. יש בשוק לא מעט ספקים לתחום ציוד צילום סטודיו, אותם תמצאו בחיפוש פשוט ברשת. את הסט שלי קניתי בסטודיולנד, אבל אני יודע שגם לספקים האחרים יש ציוד מקצועי והולם. אז באם אתם בעניין, כדאי לעשות שופינג בין היבואנים, להתרשם ממראה עיניים ובאם תרצו תוכלו להקצות זמן, לצילומי סטודיו מהנים אצלכם בבית.

DSC_3108_ (Custom)

ומכאן להמלצה על סרט: פריז פינת ניו יורק.

זה לא סרט גדול שיהיה מועמד לאוסקר ולאחריו לא תוצפו במחשבות מרובות מדי, אבל באם הסרט מוקרן קרוב לאזור מגוריכם, או יש לכם אפשרות לראותו בביתכם ובא לכם פשוט לקחת אתנחתא בכיף עם הרבה חיוכים, נראה לי שזה הסרט עבורכם.

DSC_0038צח (Custom)

זרקור על ספר, או באם זה מתאים לכם על סדרת הספרים של אושו [אסטרולוג \ גל \ אור עם \מסדה]

כשהייתי צעיר יותר, חשבתי שספר טוב זה ספר שאני אקח ממנו משפט ו\או תובנה מסוימת לחיים. בספרים של אושו יש הרבה כאלה.
אז ברור שלא חייבים להסכים עם רוב אמרותיו של אושו, בוודאי לא עם דרך חייו, אבל אי אפשר שלא להתרשם מהאיש שהשפיע וממשיך להשפיע, על כל כך הרבה אנשים בעולם. אז למי שפתוח לדעות נוספות, מומלץ לקרוא את מחשבותיו [המקוריות לעיתים יש לומר], בנושא האומץ להיות עצמך, או על החדווה שבחיים על חוד התער או על האושר שבא מפנים ועוד. באם טרם נתקלתם בסדרה, עלעלו באחד הספרים בחנות הקרובה, כדי להחליט באם אתכם באופן אישי זה מספיק מעניין.

DSC_41187 (Custom) (2)

וכעת להמלצה על טיול וצילום לחודש אוגוסט.

יש עוד הרבה זמן, אבל כדאי לסמן ביומן את פסטיבל כדורים פורחים שיתקיים בגלבוע בגן הלאומי מעיין חרוד ב- 14 ו- 15 לאוגוסט. צוותים מהעולם ומהארץ יטיסו עשרות כדורים פורחים
עם הזריחה. המופע צפוי להיות מרהיב.
לתושבי הדרום יערך פסטיבל כדורים פורחים נוסף בצפון הנגב בתאריכים 21-22 לאוגוסט 2014. באם אינכם עסוקים במיוחד כדאי לבקר באחד מהשניים.

ועוד המלצה מהדרום:  בפארק תמנע [08-6316756] יתקיימו ביולי אוגוסט [בימי שלישי, רביעי וחמישי] סיורי שקיעה חלקם מודרכים, בהם ישולב מיצג אור קולי.

לסיום רשומה זו, באם גם אתם חושבים שיש לבלוג הזה ערך מוסף, ספרו עליו לחברים , כדי שמעגל הקוראים ילך ויגדל.

כידוע, בבלוג מושקע זמן וכסף. תפוצתו גדלה כל הזמן, אך לא בקצב הרצוי מבחינתי. בכל מקרה תודה על קריאתכם ושיהיו רק בשורות טובות, ברמה האישית והלאומית.