כתבת מיקס 22

עברנו כבר תקופות הרבה יותר קשות, אבל טרור המבוצע בעיקרו ע"י בודדים [גם נשים וילדים] שמחליטים לקום ביום מסוים ולנסות לרצוח יהודים, שונה מהאינתיפאדות המאורגנות הקודמות. מדוע זה קורה ולמה לצערנו, התופעה מתמשכת.
אחת הסיבות המרכזיות שמתדלקות את הטרור הנוכחי נעוצה במישור הדתי. הם בדעה שישראל עושה מהלכים בניגוד גמור למוסכם, אשר מטרתם להביא לירידה דרסטית בכמות המתפללים במסגד אל אקצה, כדי שזו תהפוך לזניחה.

DSC_0341טוטו (Large)
כמובן שלהסתה הפרועה והמתמשכת של מנהיגי הרשות הפלסטינית והחמאס בגיבוי אמצעי התקשורת שלהם, יש חלק עיקרי ומרכזי בתופעה. גם הפרובוקציות והשקרים של חברי כנסת ופעילי ציבור ערבים הלהיטו את הרוחות [והעלו שוב את הצורך בהסרת חסינות והעמדה לדין של כל החותר נגד אושיות המדינה] ובנוסף יש שיאמרו שגם מהלכים מסוימים של אנשי ימין לא סייעו בדיוק, לרגיעה בשטח.
מעל הכל מרחפת תחושת הייאוש והיעדר אופק כלכלי ומדיני בחברה הפלסטינית [וביתר שאת אצל צעיריה], וגם היא תורמת את חלקה למצב הקיים.
ראש הממשלה ששם את האג'נדה הביטחונית בראש סדר העדיפויות שלו, [מר בטחון] מופיע בתקשורת מדי פעם, עם אותם מסרים נחושים ולמרות עבודת הקודש המתבצעת על ידי זרועות הביטחון, המצב בשטח כרגע, טרם נרגע.
המצב הזה נטול היוזמות לפתרון מערכתי, גרם לי לחשוב על התופעה המוזרה לפיה, מדינה עם הון אנושי מוצלח כל כך, לרבות עם פרסי נובל [ללא שום קורלציה בין מספרם לבין חלקנו היחסי באוכלוסיית העולם] עם יזמות, חדשנות, פיתוחים טכנולוגיים ועוד ועוד, מסוגלת להנפיק ברובה, רק את הדמויות המככבות בפוליטיקה הישראלית.
אז אם חשבתם שעל רקע המצב המתמשך ראש הממשלה מתקרב לסוף דרכו הפוליטית….. טעיתם בגדול, ממש לא! האם אתם רואים מישהו מסביב בימין או בשמאל שיכול להחליפו כעת ? שוב לדעתי, ממש לא.
כנראה שצפיתם בכתבת הטלויזיה, על חוק הצינון לרמטכ"ל ולאלופים שיזם בזמנו השר שטייניץ [ויש אומרים שמקורו מבית מדרשו של נתניהו] לפיו, נחוצות 3 שנים של צינון לפני כניסתם לפוליטיקה של אנשי צבא בכירים [בפועל זה הרבה יותר, מותנה במועד הבחירות].
ברור שלא בהכרח, כל רמטכ"ל או אלוף יצליחו במישור הפוליטי, אבל מרבית האנשים האלה עמדו במבחנים קשים ויכלו להם. אז מדוע לחסום כך ברגל גסה, גם את האפשרות הזאת לטיוב המנהיגות הפוליטית?. מצד שני, מקובל על מרבית הציבור, האיסור של גלישה מהצבא ישירות לפוליטיקה, אבל האם לא מספיק צינון של שנה, שנה וחצי ? [שוב, בפועל זה תמיד יותר בהתאם לזמן הבחירות]. מספיק והותר, בעיקר כשזה יכול לסייע בהבאת אנשי איכות למערכת. נו יופי, אז אולי יהיה שינוי בנושא ?
באמת…, נראה לכם…, שהפוליטיקאים ירצו להכניס לעצמם מתחרים, הצחקתם אותם.
אגב, עלתה במקביל השאלה, למה אין צינון כזה לבעלי תפקידים בכירים מהאוצר שחוברים לטייקונים ומרוויחים מיליונים לשנה. ועל מה הם מקבלים את אותם כספים דמיוניים? בפועל, בעיקר על הקשרים עם בכירי האוצר, שהיו עד לא מזמן תחת מרותם ואם זו לא קומבינה מושחתת אני לא יודע מה זו קומבינה [ואני כן…]
אז מה יקרה בצמרת המנהיגות במדינה, האם נתניהו ימשיך לנווט את סירת חיינו כמדינה כל עוד הוא ירצה, וישאיר את סיכויי הרצון להסדר עמוק במקרר, ימים יגידו, מה שבטוח הוא, שמגיעים לנו ככלל, מנהיגים וחברי כנסת טובים יותר, ממרבית האנשים המכהנים.

DSC_0126צ3 (Large)

 

על הבשורה לזוגות צעירים במסגרת דיור למשתכן והאם סוף סוף רואים מעשים שיביאו להוזלת מחירים משמעותית בשוק הדיור.

השר כחלון מייצג אצל חלק גדול מהציבור את הכמיהה למפנה, את ההבנה שתפקיד שר ובכלל ממשלה, לעשות טוב לאזרחיה ללא שיקולים זרים כאלה ואחרים.
כחלון הצהיר שעד סוף 2016 ישווקו 70 אלף יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן [תוכנית עליה הרחבנו בעבר] ואשר ימכרו בהוזלות ניכרות [לדוגמה לדבריו בקריית מוצקין, ימכרו דירות בהנחה של 400 אלף שח] וכתוצאה מכך יגררו איתם את שוק הדיור כלפי מטה.
סנונית ראשונה לנושא ראינו אצל קבלנים אשר בונים בצמידות\ליד הפרויקטים של מחיר למשתכן אשר כבר היום מורידים מחירים, בהתאם לדרישות מקהל הקונים הפוטנציאלי וזאת כדי לא להיתקע עם מלאי.
ממול יש הטוענים, כי כל עוד לא מוסרים החסמים הבירוקרטים להבאת מספיק פועלים זרים, להפשרת קרקעות ולבניה בפועל בסדרי גודל של 80 אלף יחידות דיור מדי שנה, במשך 3 שנים, לא תשתנה המגמה.
מי צודק ?, נצטרך להמתין ולראות, אבל אין ספק כי במידה ותמומש התוכנית של שר האוצר, יעלה חיוך של הקלה אצל עשרות אלפי זוגות צעירים ועל כך יגיע לו שאפו גדול.

DSC_0067צצ23חח (Large)

על משאיות ותאונות דרכים
כמה פעמים נסעתם מאחורי או מצידה של משאית מקרטעת וחשבתם שאו טו טו חלק מהמטען שלה מחליק לכביש ויוצר תאונה.
כמה פעמים כשנהגתם בצמידות למשאית כזו רציתם להאיץ או להאט ובלבד שלא תהיו קרובים אליה.
לצערנו לתחושות שלכם יש על מה להסתמך!
משאיות מהוות 3% בלבד מכלי הרכב שנעים על הכביש אבל מעורבות ב 30% [פי עשר] בתאונות קטלניות.
בבדיקת תקינות שביצע משרד התחבורה נבדקו מעל 1200 משאיות [מעל 10טון] ומתוכן נמצאו ליקויי בטיחות, תחזיקו טוב, ב 50% מהמשאיות!. כל משאית שנייה מהווה סיכון לציבור.
חלק מהבעיה אולי נעוצה בעסקים שרוצים להרוויח יותר, הם סוחטים את הנהגים ומבצעים תחזוקה זולה. חלק נוסף מונח לפתחם של קציני הבטיחות ומשרד התחבורה שממעט בבדיקות ובפיקוח. בכל מקרה כדאי לעבור לנהיגה הרבה יותר זהירה ובטוחה כשאתם בקרבת משאית ולקוות שמשרד התחבורה יועיל לבצע את תפקידו ולאכוף הנחיות של בטיחות יתרה במשאיות ושעות עבודה סבירות אצל הנהגים.

DSC_1524צ (Large)

ממשלה עם 0 שרים או, האם חיוני למנות מיידית שר לנושאי חוץ והסברה.

בלי קשר לדעות הפוליטיות האישיות, ראש הממשלה הוא אדם מאוד מוכשר. נקודה.
עם זאת, האם הוא מסוגל לתפקד ביעילות מעבר להיותו ראש ממשלה, גם כשר החוץ,שר התקשורת, שר לשיתוף פעולה אזורי ושר הכלכלה, אז אולי כדאי לחסוך כבר את כל תפקידי השרים שנותרו……..
ראש ממשלה בישראל זה אחד התפקידים הכי קשים ותובעניים בעולם. סביר להניח שאם היה אפשר לדחוס עוד 10 שעות ביממה גם אז תהייה למכהן מצוקת זמן. זאת בדיוק הסיבה שיש למנות אנשים ראויים, [לאו דווקא פוליטיים] כשרים בממשלה קומפקטית ומתפקדת.

קחו את נושא איוש המשרה של שר החוץ. מצבנו מבחינת יוקרה בינלאומית נמצא בשפל המדרגה, ההסברה בקנטים, החרמות של מוצרים ישראלים במדינות מערביות מפותחות בשיאם, פוליטיקאים הזויים כורכים את הפיגוע בפריז, למצוקת הפלסטינים ועוד ועוד …
אז למה אתה מחכה מר נתניהו. לאיזה שפל חדש בהסברה הבינלאומית צריך עוד לרדת, כמה פעולות עונשין ואנטישמיות נגד ישראל עוד יעשו, עד שתתעורר ותמנה שר חוץ ואפילו שר הסברה מקצועי. אל תדאג לאור מצבנו, גם לשר הסברה מקצועי [שייזום ולא רק ייגרר לכיבוי שריפות כמוך] לא יספיקו 24 שעות ביממה.

DSC_0531מ5 (Custom)

למה כשאפשר לפתור בקלות את המחסור בפועלי בניין זרים, זה לא מתבצע ואיך כל זה קשור גם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

המחסור האקוטי בפועלי בניין מקצועיים הוא אחד מהגורמים למשך הבניה הארוך [שמשליך גם על המחיר] של הדירות בישראל.
לפי נתוני לשכת המסחר שכרו של פועל סיני ב 2015 בישראל עמד על 20 אלף שח לחודש. שכר גבוה בצורה יוצאת דופן, לעומת שכרם של פועלי בנין בארצות אחרות.
מדוע עם כן הסינים לא מציפים את השוק הישראלי?, מדובר במחלוקת בין הממשלות. ממשלת סין מוכנה לסייע בשליחת פועלים ככל שיידרש ובלבד שיעבדו רק בתחומי הקו הירוק ולכך ממשלת ישראל לא הסכימה.
קיימת חלופה טובה לכאורה לפועלים מסין והיא פועלים מאוקראינה. ממשלת אוקראינה פנתה לממשלת ישראל כבר ב2013 על רקע אבטלה גבוהה שם של 10% ורצתה לגבש הסדר להבאת עשרות אלפי פועלים לכאן. ממשלת ישראל חששה שהדבר יתפרש אצל הרוסים כנעיצת סכין בגבם ובגלל המשמעויות הביטחוניות סירבה ליוזמה.
בפועל יש מחסור רב בפועלים מקצועיים, ישראלים מדירים את רגליהם מהתחום. בשלוש השנים האחרונות השלימו 170 ישראלים הכשרות בענף הבניה כאשר הביקוש הוא 20,000 לפחות. אז לך תבנה מדינה, בתנאים כאלה.

DSC_0501צצצ3 (Large)

על מרפסת שנופלת, אריחים שקורסים, מעליות תקועות, מים מטפטפים, ביוב שעולה על גדותיו ועוד ועוד….

לא זה לא דיווח על מעברת מצוקה משנות ה- 50, מדובר בפרויקטים חדשים "יוקרתיים".
תגידו, הייתם רוכשים דירות מקבלנים כאלה? מסתבר שזה די פשוט למצוא קונים לדירות חדשות אצל אותן חברות, גם לאחר רקורד כזה.
הרי בשביל מה יש פרסומאים ויחצנים כדי שיציגו את התמונה הרצויה והנחשקת.
אז הישראלים משלמים, נכווים ובמקומם באים אחרים. כי הכל "דבש מלכות" במודעות ובתשדירים…. ובמציאות נו….. הגזמתם, למה להיות קטנוניים…….

44444צ (Large)

על המחסור האקוטי בדירות קטנות ובניה בזבזנית בדירות גדולות

לא מעט אנשים לא מתחתנים עד גיל מאוחר מסיבות כאלה ואחרות [מפרנסים יחידים], גם גרושים, גרושות, אימהות חד הוריות [אבות חד הוריים ] ואפילו זוגות צעירים ובוודאי זוגות מבוגרים בפנסיה, מייחלים לדירות קטנות ונאותות שמחירן בהתאם.

בפועל כמעט לא בונים דירות קטנות [2 חדרים, 2וחצי ואפילו 3] למה?
הסיבה הראשונה היא, שחלק מהרשויות כורכות דירות קטנות עם אוכלוסיות חלשות כלכלית ופשוט מונעות את זה. [להבא שאתם בוחרים בראש עיר בררו את הסוגיה].
הסיבה השנייה היא, הקבלנים. כדי לבנות דירה צריך להשקיע במטבח ושירותים, הרבה יותר קל וריווחי, להוסיף בבניה פשוטה חדר או יותר ולא לעסוק בעוד שירותים, מטבח, ניקוזים וכ"ו.
גם מבחינה התכנון האדריכלי לרבות כיווני אוויר, קל הרבה יותר לתכנן באילוצי מגרש, דירות גדולות.
הבנו, אבל עדיין זה לא נוגד את ההיגיון והביקוש הקיים לדירות קטנות.

בעניין הביקוש, מזמן לא הזכרנו קומבינות וכאלה הרי יש פה בשפע וכאן מדובר בדירות המחולקות ללא היתרים, חלקן משופעות בבעיות בטיחות וסניטציה אצל אחרות ההפרדה היא בלוח גבס שמעביר את כל רעשי החיים לשכנים הצמודים [הלו, תגידו תודה לבעלים שלא עשה הפרדה בוילון בין הדירות…] העיריות ברובן מעלימות עין ופותחות בתביעה בעיקר במצב בו יש תביעות שכנים ותסמכו על בעל הבית שבתחשיב הרווח יש "שימון" לשכנים, כדי שלא יהיה תביעות ובקיצור הכל "דבש מלכות" לפחות עד לעקיצה.
אז דירה\בית בבעלות זה הרבה יותר מסתם קירות, אבל האם אנחנו מנצלים ביעילות את הגודל הזה ובכלל מה מצבנו לעומת העולם המערבי מבחינת גודל ממוצע, של דירה\בית.
בהונג קונג גודלה הממוצע של דירה חדשה [ברוטו] הוא 45 מ"ר. באנגליה אנחנו עולים ל- 76 מ"ר, בשוודיה 83 מ"ר ובגרמניה 109 מ"ר.
ארה"ב עם 213 מ"ר וישראל בין המובילות בטבלה עם 180 מ"ר [גודלה של דירה חדשה – ברוטו]. ברור שככל שהדירה גדולה יותר, השימוש בחלקה קטן יותר. להבא שאתם עוברים ליד בנין עם מרפסות תרימו את הראש ותראו שמרבית המרפסות [בדר"כ כולן] ריקות.

אז מה היה לנו פה, צורך אמיתי בדירות קטנות במחירים שפויים יש ויש. למול זאת ההיצע קטן וזניח ורובו ככולו מתמקד בתל אביב והמרכז, במחירים לא הגיוניים.
אז בואו וביחד נעביר את המסר ללשכות השרים כחלון וגלנט, חלק מהרפורמה חייב לכלול את חובת הרשויות והקבלנים לבניית כמות הרבה יותר גדולה של דירות 2-3 חדרים מרווחות, [יעד של 15% מהשוק הוא יעד ראוי] במרבית הפרויקטים ובמחירים נוחים.

DSC_3189מצ (Custom)3 (Large)

הלוואות או לא להיות…… פראייר.
כתבנו על מכת ההלוואות לא מעט בעבר ולא הכוונה אינה רק לאנשים הפונים בלית ברירה לשוק השחור [להתרחק כמו מאש], אלה לצרכנים נורמטיביים מן הישוב.
נחזור על הכלל הבסיסי : יש לעשות את הכל כדי לא לקחת הלוואה אשר מרעה את מצבו הכלכלי של הלוקח. בדיוק מהסיבה ההפוכה, כל מי שיכול "ידחוף" לכם הלוואות לרבות: בנקים, חברות ביטוח, חברות כרטיסי האשראי, בתי השקעות, קרנות ועוד ועוד.
אם לקחת דוגמה מחברת ישראכרט, הרי שהפראיירים לא רק שלא מתחלפים, הם מביאים גם את החברים והמשפחה.
הרווחים של ישראכרט מהלוואות למשקי בית עלו ב…. שימו לב, ב – 90% ברבעון השלישי וזה רע למשקי הבית. גודל האשראי הצרכני של החברה חצה את המיליארד ושליש שקלים. לעומת הרבעון בשנה החולפת, הגידול הוא "רק" ב -76%. ברור שישראכרט אינה פועלת לבדה וזה מלמד על בור האשראי ההולך וגדל אצל משפחות רבות במשק.
באם חשבתם שבישראכרט הייה "מבצע" של ריבית נמוכה, אז טעיתם הריבית הממוצעת עמדה על 8.2% וזוהי ריבית גבוהה מאוד, לעומת הריבית האפסית כמעט השוררת במשק.
מנועי הצמיחה לתופעת ההלוואות הם: תרבות הצריכה הראוותנית, הפרסום המאסיבי והבלתי פוסק, הפונה לדחפי סיפוק מיידיים, הרצון "לפיצוי" על ימים קשים, "חווית" הקניות ועוד ועוד כל אלה מיועדים מתרכזים למען מטרה אחת – בואו תלוו וכמה שיותר. יש שירחיקו לכת ויאמרו, תלוו את עצמכם לדעת ואחר כך המבול, או המחלקה המשפטית.
החלום הרטוב של בנקים, חברות האשראי ולמעשה כל מי שמלווה כסף הוא שתלוו סכומים מאוד גבוהים, כל עוד אתם יכולים להחזיר אותם. באם להמחיש באנלוגיה על אדם שנמצא במערבולת המאיימת להטביעו, הרי שכל עוד נחיר אחד של הלווה נמצא מעל המים ומאפשר כניסת אוויר, זה בסדר והוא לקוח "מועדף" שכדאי להפנות אליו "מבצעי" הלוואות. בקיצור, שימו לב למניפולציות המופעלות עליכם והימנעו מהן ככל שניתן.

DSC_0549צצלצ (Large)

המלצה על אתר, ספר וסרט.
כאשר אתם מחפשים אירוע, פעילות, טיול, תערוכה וכיו"ב הקישו בגוגל : פוטותור www.photour.co.il ותקבלו סקירה לפי אזורים של פעילויות מומלצות לזמן החיפוש. מומלץ.
המלצה על ספר: פרופסור יורם קירש בספרו: "מסע אל האושר" מתייחס אל האושר דרך מחקרים ואסכולות פסיכולוגיות ופילוסופיות. חלקו של הספר עוסק בפן מעשי של שיפור עצמי והגדלת האושר בחיי הפרט. למי שהנושא מדבר לליבו, מומלץ.
המלצה על סרט: באם אתם חיים בקיבוץ, או יכולים לקבץ מספר אנשים וזוגות לצפייה משותפת, צרו דרך הפייסבוק קשר עם: יעקב ינאי ליין ותאמו לראות את סרטו: "מול התוהו שבה", מציאות הסרט עולה על כל דמיון ובמרכזה מערכת היחסים בין יעקב שהדרדר לסמים ונחלץ מהם, לאימו שחזרה בתשובה ובגיל 45 התחתנה עם האדמור מאשלג, כשהוא בן 85. מומלץ.

DSC_0451צצחח (Custom)

כתבות חדשות במדור: עולם הצילום ותמונות בגלריות.

אתם מוזמנים לקרוא על עתיד הצילום כפי שהוא משתקף ממחקר שהזמינה חברת ניקון. באם אתם שייכים לאלו שכבר מספידים את הענף לאור מתקפת הסמרטפונים, תופתעו לגלות שהעתיד ורוד למעשה בכל ספקטרום הצבעים והרגשות. שווה לקרוא.
הכתבה השניה הינה סקירה ודו"ח מבחן על מצלמת ניקון j5 אופציה ראויה למצלמה ללא מראה קלה ובעלת ביצועים יפים.
כרגיל הוספנו תמונות לגלריה הראשית והפעם גם לגלריה המשנית [עירום נשי אמנותי] ואתם מוזמנים לצפות.

לקראת סיום רשומה זו כשמזג האוויר מתקרר ומסביב הראות יותר אפורה, אני מקווה שהמלנכוליה היחידה שתהייה לנו היא זו המופיעה בשירו היפה של חמי רודנר "מלנכוליה אהובתי" [שירה, מילים ולחן] המדבר בסופו של דבר על אור ואהבה….