כתבת מיקס 10

נמשכת העלייה במחירי השכירות והדירות בבעלות בכל הארץ. במקביל פורסם, כי דירת יוקרה בתל אביב, עולה פי 2 ויותר מדירות יוקרה בשיקגו ובמיאמי.

כדי להמחיש את תהליך הניתוק בין מרבית העם לאלפיונים העליונים, הגיעו נתונים שפורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיהם דירת יוקרה בשיקגו, עולה פחות ממחצית דירה מקבילה בתל אביב.

בנוסף פורסמו נתונים, על התייקרות נמשכת של מחירי השכירות והדירות בבעלות, למול ירידה בקניות הציבור של מזון ומוצרים. להמחשת המצב, רק בשנת 2013 התייקרה השכירות בתל אביב ב-12% למול שנה קודמת.

DSC_0486צ (Large)

[בנושא הדירות בבעלות, יש להכניס הסתייגות מסוימת , כי מרבית זמן ההמתנה לרפורמות, שיצר מעין קיפאון בשוק הדירות הרלוונטי, עוד לא מגולם בהם]

למתבונן מהצד נראה שהאדונים נתניהו, לפיד ואריאל החליטו לשחק באש .

כי באם גם לשכור דירות ראויות, קשה לחלק גדול מהציבור וחלום הדירה בבעלותם הולך ומתרחק עוד יותר . [ כאמור גם ברבעון האחרון המחירים עלו ] הרי שמסמוס ו/או אי החלת רפורמת מע"מ 0, ורפורמת קביעת מחירי מקסימום סבירים, , יגרמו לזעזוע פנימי ועמוק , שככול שפתרונו ידחה, כך ילך ויחריף ויגרום לשבר משמעותי בחברה הישראלית.

אני סקפטי לגבי שינוי רדיקלי במצב, לדעתי כל עוד לא יחששו לכיסאם ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון, נקבל רפורמות על הקורנפלקס במקום על הדיור, שהינו היום ובשנים האחרונות, הבעיה הכי משמעותית של הדור הצעיר במדינה.

111

המשך הכלכלה העקומה או סיפור סטימצקי למתקדמים.

מי לא מכיר את סטימצקי, חנויות הספרים שלה פרוסות בכל הארץ. הרשת שהייתה הגדולה, המובילה והריווחית בתחום, עומדת בפני קריסה או העברת בעלות בתנאי הזדמנות לרוכשים.

בקצרה הנתונים הם כאלה : קרן מרקסטון קנתה את סטימצקי ב- 2005 בשווי של 200 מיליון שקלים, היום הרשת מוצעת למכירה לפי שווי של 40 מיליון שקל בלבד.

מה קרה הפסיקו לקנות ספרים – לא, פשוט מימנו את הרכישה ב-2005 בהלוואות שסטימצקי העמיסה על תקבוליה. [ צריך להזכיר גם את המתחרה הישיר "צומת ספרים" , שעושה עבודת שיווק טובה מאוד.]

זה עוד לא נגמר, הגברת איריס בראל הינה מנכל סטימצקי, ולטעמי כמנכל , יש לה אחריות על התוצאות העיסקיות של החברה. ושימו לב למרות שמדובר בהסדר מכירה של סטימצקי בסכום זניח יחסית לסכום בו נקנתה – הגברת בראל, אמורה לקבל 2 מיליון דולר!.

טוב, כנראה על הישגיה יוצאי הדופן בתחום.

 

האמת שאין זו הפעם הראשונה והאחרונה, שמנכלים ובעלי עניין מקבלים ויקבלו סכומי עתק, בלי כל קשר לתוצאות העסקיות של הארגון עליו הם מופקדים. למה ?, כי מדובר בגילדה כמעט סגורה, המקשרת בין חבריה ולחברים צריך לדאוג , – נכון או לא?

161

ומנושאים שבכיס לנושא שעל הצלחת, או לייתר דיוק – על הדילמה ברכישת מזון אורגני.

חוקרים מבריטניה שעקבו אחר מממצאים של כ- 200 מחקרים שונים שבדקו את איכותו של המזון האורגני, למול המזון הרגיל [ קרי: מזון שגודל גם עם ריסוסים כימיים מותרים] לא מצאו כל יתרונות בריאותיים במזון האורגני על המזון הרגיל, לרבות בתכולת הויטמינים והמינרלים.

עם זאת כדאי לשים לב לשתי עובדות חשובות :

א. השוק האורגני בצמיחה בכל העולם למרות שהמזון יותר יקר.
ב. מרבית המחקרים הם אמריקאים, הידועים כשומרי חוק. לא בטוח, שזאת בדיוק התמונה אצל חלק מסוים מהחקלאים, אצלנו.

אז מה עושים ? באם התקציב ונגישות המזון האורגני אינם מהווים בעיה לגביכם, קנו אורגני.

באם אתם כמרבית העם מתחשבים בתקציבכם והמזון האורגני נגיש אליכם מבחינת המרחק [קיים היום גם במרבית הרשתות הגדולות] מומלץ לדעתי, לקנות את המוצרים הבאים אורגניים:-

א. ביצים [במקרים מסוימים, תתכן צבירת חומרים בלתי בריאים].
ב. כבד עוף/בקר [הכבד מסנתז חומרי הדברה ואנטיביוטיקה וככזה הריכוז בו עלול להיות גבוה יותר].
ג. ירקות עלים ירוקים [ בהם לריסוס יש שטח פנים רחב ].
ד. בכל מוצר מזון, בו הבדלי המחיר אינם משמעותיים.

DSC_0434צ (Large)

באם אנחנו בהקשר למזון, בואו נתעכב על צהוב עולה [לא, הפעם לא מכבי] – תבלין הכורכום.

הכורכום הוא אותו תבלין צהוב, המופיע בנפרד או יכול להיות משולב בתוך הקארי , אשר לו יתרונות בריאותיים ממשיים, הנובעים בעיקרם מנוגדי החמצון החזקים שבתוכו [כורכומינואידים] והיותו אנטי בקטריאלי.

יעילותו של הכורכום ברפואה עממית ידועה מזה שנים רבות. באסיה וברפואה האיורוודית, יש לו חלק נכבד בטיפול ובריפוי מספר מחלות.

מקובל כיום גם בעיניים מערביות, כי לכורכום יש יתרונות מהותיים, כחלק מטיפול ומניעה של:

א. דלקות מפרקים
ב. בתהליכים סרטניים במעי הגס, בלבלב ובערמונית ועוד.
ג. בתהליכי תפקודי כבד ועיכול.

בנוסף לכך מצאו מחקרים כי הכורכום מוריד כולסטרול ומפחית היווצרותם של קרישי דם.

באם כל זה לא מספיק, במחקרים שבוצעו על עכברים, נמצאה האטת התקדמות של אלצהיימר וטרשת ,על ידי הוספת כורכום למזון.

DSC_0389צצצ

כמה כדאי לצרוך: באם מדובר במניעה, שלבו את הכורכום כתבלין מועדף בארוחות שלכם ומבחינה זו, יותר תבלון יותר יתרונות.

הכורכום קיים גם בכמוסות ובאריזות קיימות ההנחיות.

אזהרות: הכורכום אינו תחליף לתרופות.

אנשים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה, חייבים להתייעץ עם רופא לפני נטילת כורכום.

לסיכום – זהו תבלין חשוב, אותו כדאי לשלב במזון השוטף בנדיבות, מתוך הכרת יתרונותיו לבריאות וכטיפול מונע.

ברשותכם נחזור לצילום והפעם לאחת מצלמות הרחוב המפורסמות בעולם שעבודותיה התגלו באקראי, לאחר מותה. על ויויאן מאייר.

ויויאן מאייר נולדה ב-1926 בניו יורק. לפרנסתה עבדה כאומנת אבל את כל זמנה הפנוי הקדישה לצילום. היא רכשה במיטב כספה [שלא היה רב] מצלמות יקרות וציוד נלווה והשאירה אחריה כ-100,000 נגטיבים אותם אף אחד לא ראה, עד שבחור צעיר בשם ג'ון מאלון, חיפש תמונות ישנות לספר שכתב. בחיפושיו הגיע למחסן ישן, בחר ארגז עם כמות גדולה מאוד של סרטי צילום – נגטיבים ושילם על הארגז, מבלי לדעת מה תכולתו, 380 דולר.

הצילומים שפיתח מאוד מצאו חן בעיניו [בצדק] והוא העלה כמה מהם, לקבלת חוות דעת והערות באתר התמונות – פליקר.

התגובות היו מהירות ומדהימות [שוב בצדק רב] ומשם הדברים התגלגלו במהירות רבה.

האישה שלא הראתה את צילומיה לאף אחד והקדישה את כל זמנה הפנוי לצילום, נהפכה לאחר מותה לאחת מצלמי הרחוב הנחשבים והמוערכים בעולם. הוקרנו על ויויאן מאייר מספר סרטים ועבודותיה מוצגות במוזיאונים נחשבים ברחבי העולם.

אגב, בכמה אתם מעריכים את שווי תכולת הארגז היום ?

בואו נשאר בתחום הצילום והפעם על תערוכתו של הצלם הישראלי זאב הרץ ותערוכת טבע עולמי ומקומי במוזיאון ארץ ישראל.

DSC_0712צ (Large)

כבוד היה בפתיחת התערוכה של זאב הרץ, לראות אמן יוצר בן 92 שעוסק באהבתו הגדולה, בצילום. זאב מילא שורה ארוכה של תפקידים בניהם: מפקד יחידת הצילום של צה"ל, אוצר ראשי של מוזיאון הצילום בתל חי, מרצה לצילום באוניברסיטת תל אביב ועוד. בתערוכה הוצגו צילומיו [בעיקר בשחור לבן] משנות ה-50 וה- 60 המשמשים כבבואה מרתקת למתרחש בארץ באותם שנים וממחישים את הידע הרחב שלו ואהבתו לתחום. התערוכה קטנה יחסית בשטחה, אך הקטלוג שמתלווה אליה גדול [תרתי משמע] ומומלץ להשיגו, להמחשת הנוסטלגיה והיופי של אז.

תערוכת טבע עולמי טבע מקומי, תעניין קהל רחב מאוד ולא רק את חובבי הצילום. התערוכה החשובה מסוגה, מתקיימת בפעם ה-49 בעולם [ביוזמת מוזיאון הטבע בלונדון וה- BBC] ובפעם השנייה בישראל, מרכזת באגף הראשון צילומים יפים מאוד מישראל ולאחריהם כ-100 צילומים מחו"ל . הצילומים מחו"ל [הכוללים גם צילומי ילדים ונוער] ברובם מדהימים והינם שיר הלל ארוך לטבע היחודי. התערוכה מאוד מומלצת.

סקירה על ספר והפעם : אפקט הקצה מאת ד'ר אריק ברוורמן .

DSC_0581מ (Large)

באם גם אתם חושבים שהכול זה מהראש, לכו עוד צעד קדימה וקראו את הספר של ד'ר ברוורמן מומחה ברפואה אינטגרטיבית ובהשפעות על תפקודי המוח.

ברוורמן מתווה את משנתו, לפיה כמעט כל בעיותינו נעוצות בחוסר איזון או בחוסר אבסולוטי של אחד מארבעת השליחים העצביים [נוירוטרנסמיטרים] הבאים ; דופמין, אצטיל- כולין, גאבא וסרוטונין.

בספר מופיע שאלון לבדיקה עצמית ודרכי הטיפול כדי להגיע לאיזון ותפקוד מירבי. באם הנושא מעניין אתכם תמצאו כך גם את הספר [ אגב, ייתכן ושמו הוחלף במהדורה החדשה, חפשו לפי שם המחבר].

DSC_2455צ (Large)צצ

לקראת סיום כתבת מיקס זו אתם מוזמנים לקרוא גם במדור עולם הצילום את הכתבות החדשות. הפעם מעט על החידושים בחברת קנון וסקירה על מצלמת הדגל של ניקון .

ולסיום רשומה זו, אפשר להרהר בציטוט של רוברט באדן פאוול שהיה מייסד תנועת הצופים :-

"אין דבר ראוי להערכה יותר מהניסיון לטעת אושר בחיי הזולת".