כתבת מיקס 20

אז לפני כחודש נחתם ההסכם בין איראן למעצמות. אני לא מכיר ישראלי אחד שמרוצה מהנושא . יש לא מעט נושאים בהסכם שאינם סגורים הרמטית ונתונים לפרשנות ולאופן שבו האיראנים "ישתפו פעולה" [חלומות באספמיה….] אך השאלה אינה אם ההסכם טוב או לא, [לטעמי, הוא גרוע ממש] השאלה, מה קורה מכאן והלאה. נראה שהמשבר עם ממשל אובמה, על כל המשמעויות הקשות הכרוכות בכך, הוא עובדה קיימת, ניתן לקוות שלפחות מהבחינה הביטחונית, שיתוף הפעולה בפועל, בתוספת יכולת ההרתעה והביצוע… לא יפגעו ואף יתחזקו.

DSC_2626צחח (Large)

 

בכלל, נראה שפעם הדברים היו הרבה יותר פשוטים. היו טובים והיו רעים והיה קל מאוד לבצע אבחנה בין הצדדים, היום עם הפלגים והארגונים הנוספים של האיסלם הקיצוני [כל הזמן נראה שהגענו לקיצון, אבל הוא הולך ומתרחק] יש הרבה גווני אפור כהה, בין השחור ללבן והאינטרסים משתנים בהתאם לפעילות הנתונה. מצד אחד זה רע מאוד וכאב הראש הביטחוני גדל ומצד שני הסיכוי להסדר עם מדינות ערב המתונות ועם הפלסטינאים [מחוץ לעזה], גם הוא גדל. השאלה המרכזית: האם נתניהו ירים את הכפפה ויזום מו"מ מדיני כדי לעצור את הסחף נגדנו בעולם, כפי שזה נראה כעת, הסיכויים לכך קלושים ביותר…..

על אופן התגובות באינטרנט, המחנאות בין שמאל וימין והקשר לאלוף במיל', שכדאי להכיר.

לצערנו הרב נראה שהקרעים בחברה הישראלית רחוקים מלהתאחות. באם הויכוחים ותגובות באינטרנט משקפות במקצת את העולם האמיתי, אנחנו בבעיה.

מספיק לקרוא מדי פעם, תגובות לכתבות ברשת כדי להחיש את עומק הקיטוב ואני לא מדבר רק על קללות וניבולי פה של "גיבורי מקלדת". נראה שבכל עניין בעל הקשר פוליטי, האנשים מאבדים את הצפון וחלקם מוכנים "לרטש" את כל מי שמנוגד לדעתם. בסופו של דבר זה מתנקז למחנות של שמאל וימין, כאשר קולם של הסהרורים נשמע ברמה וקולם של המתונים מהמרכז, הולך ופוחת.

אז כן, הגיע הזמן שמערכת החינוך תכניס ללימודי הליבה של כל המגזרים, את נושא תרבות הויכוח וההכלה של עמדות המנוגדות לדעתנו. אבל המזל הגדול שלנו, הוא שנושאי המחלוקת בין שמאל וימין נעצרים בשערי ה-ש.ג. של הצבא בסדיר ובמילואים.

שם נושאים בעול הביטחוני, כתף ליד כתף מימין ומשמאל, ללא התלהמות ותוך חברות אמת שיודעת לשים את המשותף והמאחד לפני הכל.

אפרופו שמאל או ימין, הותיקים בנינו זוכרים גם את מפ"ם [מפלגת שמאל מובהקת] ומנהיגה מאיר יערי ז"ל. בימים אלה מסיים נכדו אלוף במיל ידידיה יערי, את תפקידו כמנכ"ל רפאל.

יערי שנפצע קשה כלוחם הקומנדו הימי בפשיטה על האי גרין, מונה למנכ"ל רפאל ב-2004 ותוך הרחבת הפעילות כולל גידול דרמטי בייצוא, העביר את החברה מהפסד לרווח.

בתקופתו פותחו מערכות: כיפות ברזל, שרביט קסמים ליירוט רקטות ומעיל רוח, להגנת טנקים.

ידידיה יערי, אדם, מלח הארץ.

אין ספק שיש לזכור ולהוקיר את פעילותו רבת השנים למען בטחון המדינה.

DSC_0953צי (Large)

 

על השיא במכירת דירות, וגידול דרסטי במשכנתאות.

בחודש יוני האחרון נשבר שיא מכירת הדירות. נמכרו 16,100 דירות ונראה שהשוק רותח.

דו"ח חדש של מכון שורש, מבהיר את המפתח לביקוש ולעליות המחירים, שיצאו מכלל פרופורציה. בהתאם לדו"ח, הביקוש לדירות בשנים 2008-2012 עלה ב-120% לעומת השנים 2004-2007. עליה זו נוצרה רובה ככולה על ידי משקיעים, שהצטרפו לשוק בעיקר אחרי המשבר בבורסה. למול זאת גדל באותה תקופה היצע הדירות, בכ-6% בלבד. מאוד פשוט ומאוד ברור.

בשוק הישראלי יש ביקוש בשנים האחרונות לכ- 60 אלף דירות. בפועל נבנות רק כ-33 אלף דירות מדי שנה.

מרבית הפרשנים מאוחדים בדעה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בישראל ומה שהיה הוא שיהיה. האם באמת גם בשנים הבאות, הכיוון יהיה חד סיטרי?

כדי לתת הערכה כל שהיא, צריך לקבל מספיק נתונים. מרבית הדירות ביוני 2015 נמכרו למשקיעים שרצו לחסוך את עליית מס הרכישה. זוהי תגובה רציונלית, של אנשים הרוצים למקסם רווחים ולשלם מעט ככל שניתן על הדירה. לעומת זאת, לא היה כמעט שינוי בכמות הדירות שנרכשו על ידי זוגות צעירים, בהשוואה לחודש קודם. בנוסף פרסום הנתונים החלקיים על חודש יולי, מצביע על ירידה חדה יחסית במכירת דירות [ירידה דרסטית אצל המשקיעים] גם בהשוואה לחודש מאי.

אז מוקדם להסיק מסקנות לגבי המשך העליות בשוק. דבר בסיסי אחד ברור: אי אפשר להסתפק בהצהרות וכוונות טובות. בזה כל שרי השיכון האחרונים שכשלו בתפקידם הצטיינו. לכן רק הגדלת ההיצע בפועל ובאופן משמעותי, תוכל להביא לירידת מחירים וככל שהעניין מתעכב, כך על האמצעים שיינקטו להיות דרסטיים יותר. [למען האיזון צריך לציין כי בשבועיים האחרונים ניכרת הגדלה מאסיבית של האישורים והפקדות לתוכניות בניה, אבל זהו רק תחילתו של תהליך, שעדיין אינו יכול לשנות מגמה]

חלקנו זוכרים מה היה כשאריאל שרון ז"ל היה שר השיכון. אנחנו לא רוצים לחזור על השגיאות שנעשו אז ולשכן אנשים בקרוואנים,אבל אסור להמשיך במדיניות, שרק מחמירה את מצבם של רוב הזוגות הצעירים.

תוכניות באות וחולפות והשינוי איננו נראה. עם זאת ראוי לתת עוד פסק זמן, לפעילות המתבצעת בהובלת השר כחלון, שכוונותיו אמיתיות ושמו הטוב עומד למבחן. גם הוא מכיר את הנתונים לרבות המשך עליות המחירים והעלייה החדה בכמות וגובה המשכנתאות במשק, למול עליה זניחה בשכר הריאלי

אז אל תתפלאו, באם בסמוך לפיצוץ הבועה, נראה פה עשרות אלפי פועלי בניין סיניים, עם אישורים לבניה מהירה, בכביש העוקף את הבירוקרטיה הישראלית.

סינים או לא, נשמח מאוד לקרוא נתונים סטטיסטיים על ירידת מחירים, כדי שתיווצר סוף סוף הקלה משמעותית לזוגות הצעירים ורצוי במהרה לפני שיגיעו לגיל העמידה.

DSC_0390צצ (Custom)

על "המזון הבריא" כאסטרטגיה להגדלת מכירות והאם הוא טוב מספיק עבורנו.

אתם אולי זוכרים את הסרט מתחילת 2004 שנקרא "לאכול בגדול" ובו צעיר אמריקאי בשם מורגן ספרלוק, בריא ובכושר מצוין, מחליט לאכול חודש שלם רק מוצרים ממקדונלד [המבורגרים, ציפס וכיוב]. התוצאה מהבחינה הבריאותית הייתה דרמטית: השמנה, דיכאון, עייפות, אימפוטנציה,תפקודי כבד לקויים ועוד.

המעניין הוא שבתחילה מרבית הרופאים לא צפו שתהיה כזו הידרדרות במצבו הגופני. הסרט שעלה לאקרנים קיבל באזז תקשורתי עצום והעלה לסדר היום את חשיבות המזון ואיכותו על הבריאות הכוללת . לאחר מכן עשתה מקדונלד שינויים בכמויות בתפריט וגם פצחה בקמפיין בריאותי….

חברות המזון מבינות והיום יותר מתמיד ,כי אי אפשר להאביס את רוב הציבור בכל ג'אנק שעולה על הדעת. גם אצלנו חברות כמו תנובה, תלמה ויוטבתה, מורידות סוכר ומלח ממוצריהם.

גם ענקיות מזון כמו נסטלה וקלוגס מפחיתות סוכר. האחרונה הצטרפה לחברות כמו פיצה האט, טאקו בל וקראפט, אשר התחייבו כי במוצריהם יהיו רכיבים טבעיים בלבד.

זה צעד בכיוון הרצוי, מכיוון שחלק גדל והולך מהציבור מחפש מזון שקודם כל לא יזיק בריאותית. ברור שיש עוד המון מה לעשות בנושא "איכות" המזון מתועש, אבל בואו נתחיל בהעדפת מזון טרי וטבעי על מזון מעובד , נקטין את צריכתו ובכל מקרה חשוב לקרוא את הרכיבים והטבלה התזונתית, כדי להעדיף מתוך היצע המוצרים על המדף, את הרע במיעוטו.

DSC_1065צצצככ (Large)

על הסכנה הגדולה ביותר באשפוז בבתי חולים .

דו"ח שהתפרסם בימים אלו חושף נתון מזעזע. כל שנה מתים 5000 איש מזיהומים שחטפו בעת היותם מאושפזים בבתי חולים. בנוסף כ-10% מכלל מי שאושפזו, מצויים בהרעה בריאותית, כתוצאה מאותם זיהומים. מדובר בחיידקים אלימים, אשר אינם מסוכנים בדרך כלל לאדם בריא, אך לאדם מאושפז עם מערכת החיסון חלשה, או לאדם העובר ניתוח ושוהה בבית החולים, מדובר בסכנת חמורה, עד כדי סכנת חיים.
ב-2012 פורסם דו"ח על התופעה ההזויה לפיה 4000 איש נפטרו בשנה כתוצאה מזיהום. גם אז הוכרז כי ינקטו אמצעים דרסטיים על ידי משרד הבריאות ובתי החולים לשם טיפול בנושא. וכעת בעקבות "הצלחתם האדירה" המספר עלה ל – 5000 איש בשנה, המתים כתוצאה מזיהומים.
למה זה קורה, יש הרבה תירוצים: אי שמירת היגיינה וחיטוי [ברמה מספקת] על ידי הצוות העובד בבתי חולים, העומס המוטל עליהם, התקציב המצומצם, עמידות חלק מהחיידקים לאנטיביוטיקה ועוד.
התופעה לצערנו ידועה, אבל המצב בישראל גרוע באופן מהותי מכל מדינות אירופה וארה"ב ועם זה אסור להשלים.

אפילו את הנתונים האמיתיים, כולל התפלגות התופעה לפי בתי חולים, מסתירים מהציבור. מדוע?
יש לקוות שסגן השר ליצמן שהכריז כי משרדו יטפל במצב בדחיפות, יפעל בנחישות עם בתי החולים להקטנה דרסטית של המחדל . לעניות דעתי מעבר להסברה, פיקוח, שקיפות הנתונים וכ"ו, יש להפעיל מדיניות של מקל וגזר ולהוסיף לתקציבם של בתי החולים בהם תופעת הזיהום פחתה משמעותית, כדי ליצור מוטיבציה אצל כולם, לטיפול שורש בנושא.
הדעת נותנת כי יש להעיר בנימוס לאנשי הצוות בבית החולים, בכל פעם בה לא נשמרים ההיגיינה והניקיון. בנוסף על כל אדם העומד להתאשפז, להתייעץ עם רופאו לגבי נטילת אנטיביוטיקה מונעת, טרום האשפוז ובמהלכו. רק בריאות.

על עקרונות לבריאות וחיים טובים.

ברשת מתפרסמים חדשות לבקרים מחקרים על בריאות ואיכות חיים. עסקנו בכך בעבר ומן הסתם עוד נתעכב על מחקרים מעניינים וספציפיים בהמשך. כעת , ריכזתי עבורנו כמה עקרונות כלליים שמוסכמים על דעת הרוב. מה שנותר לנו, זה רק ליישם:

1. אוכל ים תיכוני בדגש על ירקות טריים ומעט פירות [בצבעים שונים],שמן זית, מעט בשר,דגים, דגנים מלאים, קטניות אגוזים וכ"ו.

2. לבצע פעילות גופנית בהתאם למגבלות בעיקר אירובית, לשלב אימוני כוח וגמישות.

3. לא לעשן, אלכוהול לשתות במידה, עד כוסית יין אדום לגבר או שווה ערך. להימנע ממשקאות קלים.

4. להתלונן פחות, לכעוס פחות. להרבות בחיוך,צחוק ואמירת תודה [גם סליחה כשצריך]

5. להימנע כמה שאפשר מגורמי סטרס [מספיק פעם ביום להיחשף לחדשות] רצוי לשלב פעילות מרגיעה כגון: בילוי בחוף הים, מדיטציה, יוגה, טאי צי וכיו"ב.

6. לישון בין 6 ל-8 שעות כפונקציה של הגיל. אתם צריכים תוספת של כחצי שעה במשך היום, בבקשה.

7. לבצע בדיקות תקופתיות בהתאם לגיל. לטפל בבעיות בריאות [גוף ונפש] ולא להזניח.

8. להסתכל על העתיד בחיוב, לחיות עם תחושות מטרה [יחידי סגולה יחיו עם תחושת ייעוד] לפנות זמן לתחביבים שאנחנו אוהבים.

9. לטפח מערכות יחסים טובות. בזוגיות,משפחה, חברים ועוד.

10. להיות אופטימיים,לשלב אמונה בחיים ערכיים.

DSC_0252ממצ (Large)

 

אפרופו מחקרי בריאות והפעם על הקשר בין משקאות קלים [קולה וכדומה] לבריאות השלד.

בעבר נמצאו הוכחות כי צריכת משקאות קלים אצל ילדים, מהווה גורם סיכון לבריאות השלד וחוזק העצמות. כעת נמצא כי שתייה מרובה של משקאות קלים, מעלים את הסיכון לשברי עצם הירך גם אצל מבוגרים. [המחקר האמריקאי נעשה על אחיות].

להדגיש כי שבר בירך עלול להוות נקודת מפנה לרעה, שממנה קיימת הידרדרות גופנית ותפקודית.

לא נמצא במחקר הבדל בהשפעה המזיקה של המשקאות הקלים לסוגיהם [דיאט או רגילים, מכילי קפאין וכיו"ב].

כמובן שהמידע החשוב הזה, לא ישפיע על אופן הפרסום המאסיבי של החברות המייצרות ומשווקות את המשקאות הקלים, אבל כעת גם אתם יודעים, כי מים וסוגי תה שונים [ללא סוכר], הם האופציה העדיפה.

DSC_4098צח (Custom)

נחזור מעט לתחום הצילום – כמה מילים על צלם אמן וצילום בכלל.

בעדכון הבא נוסיף מאמר של ד"ר מתי דוידסון שכותרתו: מיהו צלם אמן. למעשה כל אחד יכול לכנות עצמו צלם אמן. בשיטוט אקראי ברשת תמצאו לא מעט צלמים שמכנים עצמם כך.

מתי יוצא נגד התופעה המשונה וכפי שאין תואר סופר אמן או צייר אמן, כך אין שום משמעות להוספת תואר אמן לצלם או חובב צילום. בסוגריים נוסיף כי צלמים [חובבי צילום] הפועלים במסגרת מועדוני צילום מוכרים והמופיעים בתערוכות וכיו"ב, יכולים לקבל תארים ישראלים, אירופאים ואמריקאים.

המאמר מראה שאין כל קשר בין גדולי אמנות הצילום, לבין תואר כל שהוא או עיסוק מסחרי בצילום. אז מה שיש בסופו של דבר, זה צילומים טובים וצילומים רעים ובהחלט קיימים צילומים טובים וגם אמנותיים, שלא יזכו לתהילה ולחשיפה.

כתבנו כאן בעבר על הצלמת ויויאן מאייר חובבת צילום, שרק לאחר מותה התגלו עבודותיה באקראי וזכו לתהילת עולם.

אז נכון שיש פה גם עניין של מזל ומצד שני גם קשרים עם האנשים הנכונים, אף פעם לא הזיקו [למרות שהם נגישים למעט אנשים] אבל לטעמי, אנשים עוסקים בתחביב הצילום כי הם אוהבים אותו, הוא ממלא צורך,צורך לבטא יופי,רגשות,תיעוד ועוד. אם בסופו של דבר צילום או צלם יזכה לפרסום בינלאומי והכרה אמנותית זהו בונוס חשוב מאוד, אבל לדעתי, לא זה המניע, שדוחף להקדיש את הזמן והכסף לצילום.

בהקשר לצילום מבקש להביא לידיעתכם שהועלו כתבות חדשות במדור עולם הצילום והן:

א. יצירת פוטומונטז' [להדגיש כי אינני מסכים עם הכותב שזו היא האמנות הצילום העילית לכאורה, לתמיכת דעתי ראו רשימת גדולי הצלמים ומרבית העבודות המוצגות במוזיאונים]

ב. תערוכת צילומים חדשה של רוני בן ארי "הציגנקה".

DSC_0334צייל (Custom)

אירועים אפשריים לביקור והמלצה לספרים:

בצפת בין 18-20 לאוגוסט מתקיים פסטיבל הכליזמרים. הכניסה ללא תשלום ובפסטיבל יופיעו אמנים מחו"ל ומהארץ.

בנתניה בין 17-19 לאוגוסט יתקיים פסטיבל ליצנות. גם כאן יופיעו אמנים מחו"ל.

מוזיאון תל אביב לאמנות יאפשר כניסה חינם למבקרים בימי חמישי משעה 21 ועד חצות. במקום יערכו סיורים,סדנאות,מצגות וידאו ועוד.

בנמל יפו כל יום שישי באוגוסט יופיעו זמרים ויוצרים בשעה 15 ומוקדם יותר ב-12, תתקיים הצגה לילדים.

בירושלים בגן העצמאות יתקיים פסטיבל הבירה ב-26,27 אוגוסט בין השאר יופיעו זמרים ויתקיימו מופעים של הפקה אלקטרונית.

הספר: אמנות החשיבה הצלולה מאת רולף רובלי, ממחיש כיצד כולנו סובלים מהטיות קוגניטיביות ומטעויות בתהליכי קבלת ההחלטות. הספר עמוס בדוגמאות מחיי היום יום ובהמלצות קלות ליישום.

ספר נוסף בעל השם היומרני: 10 הסודות של האנשים הבריאים. מאת פטריק הולפורד. הספר בהחלט מומלץ כספר עיון בתחום הבריאות. בתוכו תמצאו גם שאלונים ספציפיים, והמלצות מלוא החופן בהתאם לתשובותיכם [ בעיקר מתחום התזונה ותוספי המזון]. אז שיהיה לבריאות.

DSC_0154_2_2_7 (Large)

לסיום רשומה זו שני ציטוטים, הראשון המיוחס לרבי נחמן מברסלב :

"אדריכלו של היקום לעולם אינו חוזר על עצמו. כל יום הוא בריאה חדשה לגמרי.

הפק את מירב התועלת מכל יום חדש."

והשני המיוחס לדלאי למה:

"תהייה אדיב בכל פעם שזה אפשרי. זה תמיד אפשרי."