כתבת מיקס 16

בלונה פארק בו אנחנו פועלים, הוחלט על קיום בחירות חדשות. כלומר ראש הממשלה החליט, שאין לו תנאים מתאימים למשילות ואחרי בדיקת היתכנות הצבעה, הוציא את ההודעה לתקשורת ולאישור הכנסת.

DSC_087599 (Large)

אז עכשיו הכל בסדר, כידוע הכלכלה "חזקה" מאי פעם ואין לה בעיה להוציא מיליארדים על מערכת בחירות שתשטוף את ערינו ומוחנו, באותם מסרים צפויים ומוכרים.

ובכלל נראה שעולם כמנהגו נוהג, כי להבטיח זה קל ולקיים זה כבר סיפור אחר לגמרי. לכן חלק משמעותי בהשארת השלטון הנוכחי על כנו, מבוסס על תיאוריית ההפחדה. לפיה צפויים איומים ממדינות ואירגוני טרור העולים פי כמה בחשיבותם, על חיים נורמליים של הרבה מאוד משפחות שחלקן לא גומרות את החודש ואחרות שבבעלותם דירות סבירות והם בדרך להפוך לעבדים נרצעים, של משכנתאות מנופחות, הנגזרות ממחירי דיור סהרוריים.

אז כדאי שחלק ניכר מהמצביעים יחשוב שוב. האיומים הביטחוניים לא יגדלו באם העם יחליף את השלטון. הצבא נשאר אותו הצבא עם אותם מפקדים. אבל יתכן ויתחילו לספור את האזרח הקטן, כדי לאפשר למשפחתו מתן תנאים לדיור בכבוד. ייתכן וכתוצאה מהתנעת תהליך מדיני להסדר עם מדינות ערב המתונות והפלסטינאים, יקטנו האיומים סביבנו וסביר שהעולם המערבי יזרים כספים רבים גם לישראל, כדי לחזק מגמות של יציבות ושלום.

ובכלל האם אנחנו אמורים לשפוט את נבחרנו לפי רהיטות דיבורם בעברית ובאנגלית, האם הכריזמה היא חזות הכל ?, או מדובר בסופו של דבר, במבחן התוצאה.

לראש הממשלה הנוכחי 9 שנות וותק בתפקיד הרם, מתוכן הוא מכהן ברציפות משנת 2009 ועד היום. כלומר המדיניות שהובילה לעליות הפראיות במחירי הדירות ולמצבנו המדיני הם פירות כהונתו. גם יוקר המחיה והפערים בחברה, קפצו דרמטית בשנים אלו . ולמרות "ההיגיון הבריא" הזה ועל פי מצב הגושים בכנסת, סיכוייו להיבחר פעם נוספת גבוהים. לכן המינימום שעל כל אזרח לעשות ובוודאי מי שמאס בתוצאות השיטה הנוכחית ובהמשך ביצור שלטון האינטרסנטים, הוא פשוט, לגשת להצביע ולשכנע אחרים בסביבתו, לעשות כך.

להדגיש כי אחוז ההצבעה בקרב הגוש החרדי גבוה באופן משמעותי לעומת הגוש החילוני, לכן אל תגידו טוב מה זה כבר יעזור ותלכו לשתות קפה ולהמשיך לקטר. פשוט גשו להצביע ושכנעו את מסרבי ההצבעה שאתם מכירים, לעשות כך. ברור לגמרי כי במידה וגם הפעם לא יהיו שינויים בראשות הממשלה, הרי שמה שהיה הוא שיהיה, בתוספת קשיים עתידיים הנגזרים מאותו סדר חברתי קלוקל, המעדיף את בעלי ההון וקבוצות הלחץ , על מרבית הציבור.

DSC_024766 (Large)

מבט על המגמות הסותרות בנתוני הצריכה ורמת החיים.

ענף הרכב חוגג . במחצית הראשונה של 2014 נמסרו 135,000 מכוניות חדשות . נתון שיא וכבר כעת ידוע כי שנת 2014 תהייה השנה בה ימכרו יותר מכוניות מכל שנה אחרת.

איך הנתון הזה מסתדר עם המראות והדיווחים מעמותות המטפלות באספקת מזון ותרומות לנזקקים, אשר קורסות תחת עומס שלא היה כדוגמתו.

כנראה שמעמד הביניים בעם ישראל, החליט שצריכה מעבר לאמצעים [כולל מכונית חדשה, נסיעות לחו"ל ועלויות שוטפות] היא דבר לגיטימי. אחרת איך נסביר את העלייה בהלוואות משקי הבית מחברות כרטיסי האשראי שעלו בכ-30% בשנה האחרונה ואת נתוני הבנקים המשתתפים בחגיגה, אחרי שהגדירו את ההלוואות ממשקי הבית כמנוע צמיחה מרכזי [איזו מכבסת מילים] וצירפו יותר מחצי מיליון משפחות ב – 3 השנים האחרונות למאגר הלווים, כאשר סכומי ההלוואה עולים בין 10% ל- 15% מדי שנה.

כדי להשלים את התמונה ראו את הנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיו חצי מיליון ישראלים מתקשים לשלם את המשכנתא על קורת הגג שרכשו וכידוע בעקבות העליות במחירי הדיור [שימשכו כעת עם ביטול תוכנית מע"מ 0] גדל סכום המשכנתא באופן משמעותי.

אבל בכלכלה כמו בכלכלה יום הפירעון מגיע ולנוהגים כך [משחק מילים] אין ספק שהוא יכאיב.

בעבר כתבנו מספר פעמים, על הסכנה הטמונה בפערים המוגזמים בחברה. אז רק כקוריוז וודאי תשמחו לדעת , כי בחודש האחרון התקבלו פה אצלנו, מספר הזמנות לרכישת שעון שמחירו 4.7 מיליון שקל .[ זו לא טעות, מחירו כחמישה מיליון ₪] ומה אתם יודעים, השעה נראית שונה לגמרי כשהיא מעוטרת במאות יהלומים, המשובצים בשעון מתוצרת בריגה.

DSC_2310___ (Large)

בהמשך לצריכת היתר אצלנו, קבלו נתון מדהים מהמעצמה שהביאה את הבזבוז והצריכה העודפת לשיא שלא יאמן.

חזאי עתיד, צופים כי משאבי כדור הארץ לא יספיקו בעשורים הקרובים לכלכלת בני האדם. ב- 20 השנים הבאות צפויה לגדול האוכלוסייה בעולם ב- 2 מיליארד איש נוספים ולפי תחזית זו משאבי כדור הארץ בשיטות העיבוד החקלאיות הנהוגות היום, לא יספיקו כדי לספק מזון איכותי לבני האדם.

אז אתם יכולים כבר לעבוד על פיתוחים טכנולוגיים בחקלאות או פשוט לרכוש קרקע חקלאית …. [שמחירה קפץ במרבית אזורי הארץ ב-30 שנה האחרונות עוד יותר ממחירי הדירות]

מצד שני אולי הפתרון הוא בכלל בחינוך ובהנחיות לחיסכון . מסתבר שבארה"ב זורקים כ- 50% מהאוכל לאשפה. לטענת מומחים, הירקות שמבוזבזים שם בשבוע, יספיקו להאכלת כל תושבי אפריקה ל- 3 ימים מלאים.

DSC_0720_ (Large)

מחקר חדש המסביר שלא תמיד תסמיני מתח, רעים לבריאות.

ככלל רובינו ידענו כי המתח הוא הרעה החולה של החיים המודרניים. המתח מזרז ומשפיע לחומרה על מגוון מחלות ופוגם באיכות החיים.

כיום בהתאם למחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד, הדברים אינם חד משמעיים וקיימת חשיבות עליונה, לאופן בו אנו מפרשים את המתח המלווה את חיינו. אכן בהתאם לתפיסה הרווחת, כאשר אנו נאנקים תחת מתח ומסתכלים עליו כדבר שלילי ומפריע לבריאות, כך יקרה.

אולם באם נצליח להבין כי המתח [כל עוד אינו קיצוני], הינו תגובה נורמלית של הגוף לאילוצי החיים המודרניים ונתייחס אליו כתוצר לוואי של חיים מלאים, לא יגרם לנו נזק.

יתרה מזאת, ידוע זה מכבר כי בעת תחושת מתח מופרש בגוף אדרנלין, אולם במחקר זה נמצא, כי במקביל מופרש גם ההורמון אוקסיטוצין [המתגבר בחיבוק בין אם ובנה או חיבוק בין בני זוג] והורמון זה מגן ומחזק את פעילות הלב, אולי כמשקל נגד לתופעות השליליות הנלוות למתח ולחץ.

בשורה תחתונה בהתאם למחקר, יש גם מתח בריא המאפשר שגרת חיים טובה.

אז כדאי לשנות את הגישה ולראות במתח תוצר לוואי של חיים מודרניים ועוד כמה חיבוקים וכיו"ב, בטח לא יזיקו.

DSC_0402_ (Large)

ובחזרה לאמינות ושחצנות של חלק מהפוליטיקאים אצלנו.

עשרות אלפי זוגות צעירים המתינו זמן רב על הגדר לביצוע תוכנית מע"מ 0. לא כולם היו ממשים את ההטבה בגלל היצע נמוך [ שהוא הגורם המרכזי להעלאת המחירים וברובו נמצא בשליטת הממשלה] אבל חלקם כן והיתרה רצו להשתלב בתוכנית מחיר מטרה.

לא ברור לי, איך יאיר לפיד וחבריו יכולים להסתכל לצעירים אלה בעיניים ?

גם הזוגות הצעירים כבר מכירים את המנטרה של שרי השיכון האחרונים לפיה, או טו טו המחירים יורדים. רק שמחירים עולים, כי בכלכלה כמו בכלכלה, היצע נמוך שפוגש ביקוש גבוה, מעלה מחירים.

היום אותם זוגות יצטרכו להוסיף יותר מ- 300 אלף ש"ח בממוצע על אותה דירה שמחירה עלה. [ כי הקבלנים מזהים ביקוש ומעלים את המחיר] בתוספת המע"מ שלא ירד, בגלל ביטול התוכנית.

האם יאיר לפיד וחבריו עשו הכל כדי שהתוכנית תעבור?. האם לא היה צריך להקטין את "האש" הבין מפלגתית, במגעים עם ראש הממשלה, כדי שחלק מהציבור ישפר את מצבו כתוצאה מרפורמת המע"מ ורפורמת הבריאות? אתם תחליטו. אולי כמחשבה נוספת לקראת הבחירות.

אני גיבשתי את דעתי הפרטית על האיש עוד קודם, אבל החותמת ניתנה כשנשאל [נדמה לי ע"י אילנה דיין] האם יהיה ראש הממשלה בקדנציה הבאה ותשובתו הייתה : אני מניח שכן.

על זה נאמר: נו באמת….. הרי אין שום ודאות שמפלגת יש עתיד תופיע כמפלגה בקדנציות הבאות, אבל השחצנות שאין לה לטעמי על מה להתבסס, מתאימה אולי למשחקי עסקים ולא לפוליטיקה חדשה שבאה לשנות ……

המלצות לביקור וצילום.

בגני התערוכה בתל אביב בביתן 16, מתקיימת עד 31 דצמבר, תערוכתו של הצלם זיו קורן "כותבים עם האור" . הכניסה חופשית והתערוכה מומלצת.

פסטיבל הקולנוע היהודי יערך בירושלים מ- 16 עד 23 דצמבר ובמסגרתו יוקרנו כ-50 סרטים בדגש על ילדים ובני נוער.

במוזיאון ישראל בירושלים יערך מופע מחול כל יום שלישי מ- 23 דצמבר ועד 24 פברואר 2015, במסגרת תערוכת "עד אשר נמצא מקום".

ב-22, 23 דצמבר תערך בתמנע, פעילות עם רשות העתיקות המדמה כריית נחושת ואטרקציות בתחום הספורט עם אפשרות לינה במקום.

ב-19, 20 דצמבר בפארק ספיר בערבה, יערך אירוע המשלב תצוגות פיסול, חפצי אמנות וסרטים.

בקיבוץ יד מרדכי, מוזיאון משואה לתקומה, פותח את שעריו ללא תשלום בסופי שבוע עד 15 ינואר 2015.

_DSC1497__ (Large)

המלצה על ספר ואלבום צילום.

באם יצא לכם לראות את הסרט: עד קצה העולם בבימויו של שון פן אתם תכירו באופן כללי את העלילה. הספר באותו שם, של ג'ון קראקאוור שהיה המקור לסרט, תורגם רק כעת לעברית ונמצא בחנויות.

זהו סיפור אמיתי, על תלמיד ואתלט מעולה, בן למשפחה עתירת אמצעים והישגים, הבז לסיאוב בחיים המודרניים, זונח את הכל מאחוריו, תורם את כל חסכונותיו ויוצא בשם חדש ולבדו, כדי להתאחד עם הטבע [במקרה זה באלסקה]. הסיפור שימש כהשראה ושבה את דמיונם של רבים בכל העולם.

באם לא ראיתם את הסרט – הספר מומלץ.

השבוע חזרתי להסתכל באלבום התמונות של עליזה אורבך "אמהות" זהו אלבום שיצא לאור בהוצאת סטימצקי עוד בשנת 1998.

באלבום 200 תצלומים של אימהות וילדים בסביבתן הטבעית. הוא צולם במדינות רבות בעולם במשך כ- 30 שנות עבודה.

אלבום אמנותי, הכולל צילומי איכות, שהזמן רק מוסיף להם.

לאוהבי צילום ונוסטלגיה – מאוד מומלץ.

[אפרופו פה צילום, במדור עולם הצילום תמצאו עוד 2 כתבות על החידושים שהופיעו בתערוכת "פוטוקינה 2014".]

DSC_093600 (Large)

ציטוט לסיום הרשומה.

בהמשך לספר שהזכרנו קודם, על סיפור חייו האמיתי של כריסטופר מקדלנס,

אולי הציטוט הבא של ויליאם סארויאן, מאפיין אותו יותר מכל:

" אכפת לי כל כך מהכל, עד שלא אכפת לי מכלום "